2014-11-13 07:00:00 • 3 min lezen

Elan Mehler Trio - cd-presentatie Early Sunday Morning

Elan Mehler – cd-presentatie Early Sunday Morning Label: Challenge Records Eindoordeel: 8+ Na een paar roltrappen, en daarna nog wat van steen zit ik in de nok van het gebouw. Cloud Nine, zoals het bescheiden zaaltje helemaal bovenin TivoliVredenburg heet, biedt ruimte aan kleinschalig maar grootse concerten. 9 oktober 2014 is de eer aan Elan Mehler. een subtiele jazzpianist die afscheid nam van de band van Jose James en een solocarrière begon. Onlangs bracht hij zijn nieuwe album ‘Early Sunday Morning’ uit op het Challenge Records label. In tegenstelling tot zijn album, waar hij soleert, speelt hij live met zijn trio dat verder bestaat uit bassist Chris Jennings en Karten Hochapfel die zowel gitaar als cello bespeelt. Vanavond geeft hij zowel eigen als andermans werk ten gehore. Ondertussen vertelt hij het een en ander over de composities. Het nieuwe album Het album bevat 17 stukken met een gemiddelde levensduur van 3 minuten. De titelsong is in kleine stukken van zo’n anderhalve minuut over het hele repertoire verdeeld. Allen met de naam ’Early Sunday Morning' en dan part 1-4. Mehler componeert 7 nummers zelf, maar gebruikt ook nummers van anderen, zoals dat van gitarist Matt Joy., Johnny Marcer en Arthur Herzog Jr (Don’t Explain). Laatste overleed in 1983 en was bekend om zijn werk met Billie Holiday. Het scala wordt nog breder met de theatrale invloed van de Russische componist Dimitri Tiomkin. (Wild is the Wind) Hierdoor is het werk van Mehler enerzijds lekker soepel en vrolijk, anderzijds prachtig en dramatisch.  Conclusie Mehler maakt het zichzelf niet gemakkelijk. Ingewikkelde technieken verfraaien zijn boeiende werk, de fijne melodielijnen maken het heerlijk om naar te luisteren. Hij sleept je mee door allerlei gevoelsgenres, om je uiteindelijk achter te laten met folkachtige ‘Way Over Yonder in the Minor Key’ een compositie van de Engelse singer-songwriter Billy Bragg.  Het gevoel van een vroege zondagmorgen, hoe heerlijk kan dat zijn. Het album is hier te koop: http://www.challengerecords.com/products/1390559013/