Elton John Live @ Ziggo Dome

Elton John Live @ Ziggo Dome

datum 17 juni 2019

2019-06-19 07:00:00 • min lezen

Elton John Live @ Ziggo Dome

Het concert dat Elton John zou geven in mei werd uitgesteld naar juni, waardoor dit concert het laatste werd van zijn loopbaan. De excentrieke man staat bekent om zijn uitgedoste kleding en brillen. Voor de echte fans was hij een held en gelijktijdig een zorgenkind gezien zijn alcohol gebruik en zijn uitspattingen die hij door de jaren heen maakte.

Nu is de man inmiddels 70, heeft eindelijk een huisje boompje beestje opgebouwd en wil de rust in zijn leven. Hierdoor kan hij meer aandacht geven aan zijn thuis situatie. Met de film Rocketman weet inmiddels iedereen hoe het leven van de man is verlopen. Al is het natuurlijk geromantiseerd en dat laat Elton John dan ook weten. Of hij echt achter de film staat laat hij in het midden. Gezien de populariteit is het wenselijk om dit een podium te geven.

Wanneer Elton John de show begint met ‘Benny & The Jets’ gaan we terug in de tijd, 1973.  ‘Goodbye Yellow Brick Road’, de weg dat leid naar het land waar fantasie hoogtij viert en je het antwoord op je leven vind. De weg is te vinden in de Wizard of Ozz film, waarvan dit album een soundtrack werd. Het album werd een keerpunt in de samenwerking met Bernie Taupin en komt in het leven van Elton John diverse malen voorbij.  Een centraal album in zijn loopbaan dus.

Het is dan ook niet vreemd dat dit album als uitgangspunt voor zijn afscheidstour wordt genomen. Eenmaal begonnen zien we nog veel mensen een plekje zoeken in de zaal. Met een zaal vol stoelen valt dit op en wordt het alleen maar onrustig. Hoewel veel bezoekers Elton John nog een keer willen zien, kreeg je wel het idee dat men voor de hits kwamen. Natuurlijk komen ze voorbij; ‘Daniel’, ‘Your Song’, I’m Still Standing’ en ‘Candle in the Wind’ van en met het filmpje van Marilyn Monroe ipv Lady Dianne.
Hoewel de zangstem en afstelling van de instrumenten van de eerste songs wat matig was, wist men dit na een nummer of 4 wat recht te trekken. ‘Tiny Dancer’, ‘Indian Sunset’, ‘Levon’ en ‘Burn Down the Mission’ werd door het publiek gebruikt om drankjes te halen. Hierdoor staat men weer op etc. Door gebruik te maken van de grote schermen en hier de video’s op af te spelen, trekt dit beeld erg naar je toe, terwijl Elton John muzikaal genoeg te bieden heeft. Oke de band bestaat uit de oud en vertrouwde drummer Nilson Olsen en percussionist Ray Cooper gaan net Gitarist Davey Johnstone al vanaf begin jaren 70 met hem mee. De topbassist Matt Bissonette verving Bob Birch al na zijn overlijden en is wederom ingehuurd. Johnstone werd wellicht ziek of waren het zijn uitlatingen dat Elton John toch geen pensioen zal opnemen en zal na dit afscheidstour blijven spelen. Hoe dan ook hij is op het laatste moment vervangen.

De show is er niet minder om. De songs gaan er in als zoete broodjes en na 3 verschillende pakken incl. bijbehorende bril, was het een rustige en gezellige avond voor de 72 jarige pianist. De bijna 25 songs van de setlijst werden allen gespeeld, (dat niet overal zo is) en hij had er meer dan zin in.  Uiteindelijk wist hij na het applaus als een rocketman in de ruimte te verdwijnen. Een heerlijk avondje dat niet meer terug komt.

Om zijn foundation nog aandacht te geven hield hij een prachtig pleidooi. Wanneer hij in 1992 uit de kliniek komt en zijn foundation start Naast Ryan White overleefde zijn vriend Freddie Mercury het HIV aids virus dat jaar ook niet. Elton John verscheen met Axel Rose op de tribute avond en scoorde hiermee met zijn foundation. Inmiddels heeft het miljoen en opgebracht en is de strijd tegen aids goed bevochten. Zijn hoop om het virus uit te roeien tijdens zijn leven is zijn doel. Tevens roept hij de farmacy op om de kosten van de medicijn te drukken, omdat dit het grootste probleem is.  Hebzucht naar geld en alles wat erbij komt. Een puntje waar jij uit ervaring ook van kan meespreken.