DOOR ANNEKE RUYS
2017-07-06 07:00:00 • 5 minuten min lezen

Soul
8

Excentrieke Macy Gray betovert Annabel publiek

Met haar expressieve mimiek, rasperige stem en flamboyante uiterlijk is een concert van soulzangeres Macy Gray altijd fascinerend om te beleven. Op woensdag 5 juni stond zij in Poppodium Annabel.

Een concert van Macy Gray is altijd een bijzondere beleving. De soulzangeres met haar rasperige stem en flamboyante uiterlijk is fascinerend om naar te kijekn, dat om te beginnen. Met haar speciale mimiek, haar opstaande Afrohaar en haar lange jurk, haar verenstola en een maat grote pumps geeft ze al een soort van statement weg. Zo van "dit ben ik en ik ben zoals ik ben". Ook met paar praatjes tussen de nummers door laat Gray duidelijk blijken dat ze trots is op haar 'anders zijn'. Ze stimuleert het publiek ook om te zijn zoals zij: vooral vrij en doen en laten waar je zin in hebt.

Qua nummers krijgen we een selectie gepresenteerd van haar verschillende albums, maar ook songs van anderen zoals 'Creep'van Radiohead en 'What A Wonderful World'van Frank Sinatra. Gray probeert van elk liedje iets bijzonders te maken en laat het publiek swingen, klappen en meezingen. Ook haar swingende, in pak gestoken jazzy begeleiders laten hun speelplezier duidelijk blijven en ook daar springt een vonk over op het publiek.

Al met al een fijn optreden met veel verrasingselementen. Minpuntje is wel dat het publiek dat al rond half acht binnen is nog tot bij half tien moet wachten tot Macy Gray en haar gevolg het podium betreden. Maar is het concert eenmaal begonnen dan is alle eerste vermoeidheid verdwenen en gaat iedereen los op de toch wel bijzondere liedjes van Miss Gray.

Fotografie: Loes van der Kraats

Soul