Jeremy Loops maakt er een feest van in 013 in Tilburg

2019-01-17 07:00:00 • 4 min lezen

Folk / Pop / Rock / Singer-songwriter

Feestje met Jeremy Loops in 013 in Tilburg

De Zuid Afrikaanse Jeremy Loops stond gisterenavond in een bomvol 013 in Tilburg. De Zuid Afrikaanse singer/songwriter die met zijn hit ‘Down South’ doorbrak doet Europa weer aan voor een nieuwe tour.

We kennen Jeremy Loops natuurlijk als een goochelaar met zijn looppedaal; vandaar ook de naam Loops. Stipt half negen komt de goedlachse singer/songwriter alleen het podium op met gitaar en mondharmonica en laat meteen horen wat hij in zijn eentje kan doen met die pedalen. Zijn zang en muziek worden automatisch herhaald waardoor hij in zijn eentje met ‘Welcome” de zaal mee krijgt. Vervolgens komt de rest van zijn overigens uitstekende band op en gaandeweg bouwt hij de show vakkundig uit.

Rapper Motheo Moleko
Nummer als ‘Sinner’, ‘Skinny Blues’ worden enthousiast ontvangen en gelukkig is zijn vriend Motheo Moleko ook van de partij want deze Zuid Afrikaanse rapper was ook op mening studioplaat te horen. ‘Running Away’ krijgt zo die extra dimensie waar het nummer om vraagt. Bij het Folky klinkende ‘My Shoes’ met Loops op de mondharmonica gaat het publiek los. Tussen door zoekt de goedlachse zanger constant het publiek en herkent hij een fan die inmiddels voor de 15e keer een show van hem en zijn band bijwoont. Net als vele muzikanten haalt Loops ook nog de huidige situatie in de wereld erbij en spreekt zijn verbazing uit over de polarisatie die op dit moment in Europa gaande is. Overigens spaart hij Zuid Afrika en de VS ook niet…..

Improvisatie, spontaniteit en positieve energie
Het is een avond van oude en nieuwe muziek. Nummers als ‘The Shore’ ‘Let It Burn’, beide afkomstig van zijn laatste album Critical As Water, worden enthousiast ontvangen. Als hij op de kruk klaar zit om een akoestische versie van ‘Vultures’ te spelen is er ineens de twijfel. Toch niet de elektrische gitaar? “Oh no, you guys have to go to work tomorrow, you got to get up early”. Inmiddels is de elektrische gitaar in aantocht maar Loops besluit toch een prachtige akoestische versie neer te zetten. Dat is het mooie van Loops; het onverwachte, het spontane, de energie maar ook vooral het plezier met de rest van de uitmuntende band. Als hij ‘My People’ wil spelen met James Hersey die het voorprogramma verzorgde is deze even niet op zijn plek. No worries, spelen we toch de hit ‘Down South’ en zoeken we onderweg wel uit waar James is. Na ‘My People’ is er nog ruimte voor één track; bij het opzwepende ‘So I Wrote It For You’ wordt er nog één keer een feestje samen met het publiek gevierd.

Na anderhalf uur heeft hij iedereen die nog nooit een show van hem had bijgewoond om. Het was zijn eerste keer in Tilburg maar hij belooft plechtig terug te komen. Ondertussen zijn we met zijn allen met stomheid geslagen wat jij met zijn loopmachine voor muzikale trucjes uithaalt en wat voor spetterende, energieke show hij met zijn band neerzet. Topavond!

Folk / Pop / Rock / Singer-songwriter