DOOR TRUUS DE BOER
2013-10-25 07:00:00 • 11 min lezen

Festival Jazz International Rotterdam 2013

Van donderdag 24 tot en met zondag 27 oktober is Lantaren Venster het toneel van het festival Jazz International Rotterdam.

Het festival kenmerkt zich door een brede programmering met vernieuwende projecten en ook vertrouwde namen. Het experiment wordt niet geschuwd en dat blijkt al direct bij het eerste concert vanavond; Diederik Rijpstra met The Living City. De Nederlandse trompettist Diederik Rijpstra woont in New York en speelt ook met muzikanten uit de VS. De stad is een duidelijke inspiratiebron voor zijn muziek. Hij maakt veel gebruik van samples die hij heeft opgenomen in de stad (bijvoorbeeld van een opname die hij maakte bij de Occupie-beweging) en combineert dit tot interessante composities. Bij het titelnummer ‘The Living City’ zijn straatgeluiden de basis en wordt er ook gebruik gemaakt van visuele ondersteuning door een projectie van een animatiefilm. Het geheel is afwisselend en interessant, helaas missen de muzikanten nog wat ‘losheid’ en klinkt het hier en daar wat ingestudeerd. Naar mate het concert vordert lijkt er iets meer ontspanning in te komen. Het gebruik van de geluidssamples en de composities zijn zeker inspirerend te noemen.

De avond vervolgt met het Kairos4tet. Een Britse band met als frontman saxofonist Adam Waldmann. Hier wordt muziek gemaakt vanuit het hart. Puur en erg muzikaal. Alle muzikanten zijn van hoge kwaliteit en goed op elkaar ingespeeld. Het is frisse en verrassende muziek met een klassieke jazz-basis. Toegankelijk maar serieus, gedegen maar toch soepel. Erg de moeite waard.

En dit was nog maar het begin van het festival! De komende dagen staan er nog onder andere namen als Michael Moore, The New Cool Collective en Kenny Garrett op het programma. Check het op http://www.lantarenvenster.nl/36-3430-Festival_Jazz_International_Rotter...

Diederik Rijpstra The Living City

Bezetting: Diederik Rijpstra – trompet Andy Milne – piano Keisuke Matsuno – gitaar Zack Lober – bas Greg Ritchie – drums

Kairos 4tet