2012-06-22 07:00:00 • 11 min lezen

Festival Mundial geeft Tilburg kleur

Tilburg voorziet ieder jaar aan het begin van het festivalseizoen de festivalgangers van een grote dosis wereldmuziek en wereldse betrokkenheid. En zo ook dit jaar op 16 en 17 juni. Het is dit jaar ook nog eens extra feest, Festival Mundial bestaat namelijk 25 jaar! Dit betekent dat naast de gebruikelijke formule van popmuziek en wereldmuziek uit allerlei landen en streken er ook meer performing arts en variëteit op het programma staan. En dat maakt Festival Mundial 2012 tot een ware belevenis.

De belevenis begint al als je binnenkomt op de houten loper, die omgeven wordt door grote plastic schemerlampen en bomen die behangen zijn met glazen kroonluchters. Er zijn dit jaar twee grote podia, het openlucht podium 'World Stage' en het door een grote tent overdekte 'Fontys Stage'.

De aftrap van zaterdag

De Brabantse jonge honden van Dearworld mogen aftrappen op het Fontys Stage. Erg druk is het nog niet, maar naarmate de set vordert krijgen ze het publiek steeds meer in beweging met hun aanstekelijke electrorock en flinke hoeveelheid beats. Op het World Stage is het de eer aan singer-songwriter Blaudzun om de opening van het festival in te luiden. De succesvolle, excentrieke zanger brengt vol overgave zijn folky artrock ten gehore. Op de golven van reggae, pop en rock weten Will and The People het publiek in vervoering te brengen zodat de inmiddels bewolkte hemel en gedaalde temperatuur even vergeten worden.

Vrolijke muziek maakt de zaterdag leuk

Het gebeurt tijdens deze editie vaker dat de klanken van de muziek zonniger zijn dan het weer, maar dat mag de pret niet drukken. Zo zorgen Ziggi Recado en Danakil voor de nodige reggae, Chef’s Special en Dope D.O.D. voor de funky hiphop en Crystal Fighters voor de electropop met een vleugje Baskische muziek. Laatstgenoemde band heeft hun naam trouwens te danken aan een opera die de opa van de zangeres heeft geschreven, maar nooit heeft afgemaakt. De bandleden vonden de naam zo mooi, dat ze zichzelf omgedoopt hebben tot deze onvoltooide opera.

Het muzikale hoogtepunt op zaterdag wordt gevormd door de Dropkick Murphys. Geen moment vermoed je dat de heren niet uit Ierland maar uit Amerika komen. Met hun opzwepende Ierse folkpunkrock krijgen ze het veld volledig in hun ban en aan het dansen.

Een stralende zondag

Op zondag laat de zon zich wat vaker zien, en wat voor een positievere vibe zorgt op het festivalterrein. Ook aan zonnige muziek is er deze dag geen gebrek, de uit 13 man bestaande Malinees Cubaanse AfroCubism brengt met zijn verfrissende geluid de bezoekers in de mood. The Kyteman Orchestra laat zich van zijn klassieke kant zien en Habib Koité & Guests geven een onvervalst staaltje unieke Afrikaanse muziek weg. Blitz the Embassador swingt met de glimmende blazers en de politiek getinte teksten de Fontys tent uit en Caro Emerald leidt met haar zoetgevooisde stem het publiek een groot aantal jaren terug in de tijd. Emerald zet een geweldige show neer. Na Emerald start de voetbalwedstrijd Nederland – Portugal, waar de organisatie op in is gesprongen door op het podium waar Emerald optreedt, een scherm te plaatsen. Dit was bij nader inzien niet nodig geweest, want het publiek heeft meer zin in een extra concert van Emerald dan van de wedstrijd.

Ook dans en theater Naast de twee grote muziekpodia is er ook muziek in Club Baboesjka. Hier gaat het overdag vooral om Nederlandse acts met internationale invloeden. 's Avonds kan er in clubsfeer flink gedanst worden. In het Mobiel Danshuis zet Danshuis Station herhaaldelijk eenprachtige combinatie van drie dansvoorstellingen neer, te weten Mono Excerpts, Solo en To The Beat. Meer dans is te bewonderen op het Danspodium, waar onder andere in geitenleer geklede mannen, jonge leerlingen van AVO1 en tango dansers zich in het zweet werken. Op (rond) het theaterplein zijn verschillende roadshows te zien als de Indiase paalsport van Mallakhamb India en de geweldige koorddans act van Dizzy O'Dare en zijn Puppet.

Rijk kleurenspectrum

Het festival is op alle gebieden rijk gekleurd, behalve optredende artiesten zijn er nog legio andere dingen te doen op Mundial. Zo is er een Fatboy zitzak-zithoek, een kinderDJ bij het springkussen, een Bazar met talloze kraampjes waar kleding, cd's, sieraden, tattoo's en trommels gekocht kunnen worden en kan men op de festivalcamping verblijven. Ook de goede doelen zijn vertegenwoordigd met Amnesty International, Greenpeace en het project Human Rights Tattoo, dat tot doel heeft alle 6773 letters van The Universal Declaration of Human Rights op 6773 individuen te tatoeëren ("1 cm2 of your skin for human rights"). Ook de innerlijke mens is niet vergeten: natuurlijk zijn er weer eetgelegenheden uit alle windstreken, evenals een oer Oud Hollands broodstalletje.

Mundial maakt waar

Met het diverse programma, de goede sfeer en het redelijk aangename weer is Festival Mundial ook in 2012 een geslaagde happening waar menig bezoeker van heeft genoten. En dat maakt het festival een zeer mooie toevoeging in een wat grijze stad.