2015-03-21 07:00:00 • 9 min lezen

Fiction Plane - live in Tivoli de Helling in Utrecht

Fiction Plane Tivoli De Helling – 20 maart 2015

De band rondom Joe Summer bewijst op deze avond een sterk collectief te zijn. In een broeierig warm en uitverkochte zaal Tivoli De Helling vormt Fiction Plane de hoofdact. In het voorprogramma heeft de Nederlandse indie-formatie Atlantic Attraction de zaal al aardig opgewarmd.

Met drie tracks van het laatste album Mondo Lumina dat onlangs uitkwam trapte de band rondom Joe Summer af. Het werkelijk prachtige ‘Flesh and Bones’ en ‘Listen’ vormden als opwarmertje en het publiek omarmt de band onmiddellijk. Het is duidelijk en natuurlijk niet verwonderlijk dat het materiaal van het laatste album de rode draad van dit concert gaat worden. Iedereen kent het verhaal natuurlijk dat Joe Summer de zoon van Sting is. Menigeen kent ook de anekdotes want Joe Summer wil het met Fiction Plane op eigen kracht doen en niet met de hulp van zijn beroemde vader. Sterker nog, hij wil zelfs geen duwtje in de rug.

Toch ontkomen we niet om af en toe parallellen te trekken tussen Gordon en zoon Joe Summer. Zijn stemgeluid lijkt natuurlijk op dat van zijn vader en ook zijn mimiek doet af en toe denken aan Sting in zijn The Police-tijd. Toch Is Fiction Plane een band met een eigen gezicht en een eigen geluid. Summer is de aanjager van de band maar Seton Daunt blijkt live toch een virtuoos gitarist te zijn die met regelmaat op een stoïcijnse manier geweldige The Edge-achtige solo’s over het enthousiaste publiek uitstrooit. Resultaat is een lekker stevig concert dat subtiel wordt opgebouwd.  Natuurlijk is er naast al het nieuwe werk ook ruimte voor een greep uit het wat ouder materiaal zoals het massaal meegezongen ‘Out Of My Face’.

Na een spetterende uitvoering van ‘Satelite’ waar zowel drummer Pete Wilhoit en Seton Daunt excelleren wordt er met ‘The First Time’ wat gas teruggenomen. Al klinkt live overigens alles nog lekker stevig bij deze ballad. Na nog wat nieuw materiaal met als hoogtepunt ‘I Refuse’  is het tijd voor de zaal om bij de hitsingle ‘Two Sisters’ uit 2007 helemaal los te gaan. Als toegift krijgen we Summer van & co. een alleraardigste versie van ‘No One But You’ waarbij de frontman lekker grapt en grolt over de ukelele die hij voor dit nummer gebruikt in plaats van zijn witte basgitaar.

Conclusie Fiction Plane is een band die live wat steviger voor de dag komt dan op de studioalbums. De bandleden zijn muzikaal ijzersterk en de band rockt als één geheel. Summer zoekt het contact met het publiek en dit wordt uiteraard gewaardeerd. Resultaat is een prima wisselwerking tussen band en publiek. Net voor het einde van de show beloofd Summer binnen zes maanden terug te komen naar Nederland; een mededeling die met groot enthousiasme wordt ontvangen. Na een meer dan geslaagde avond rest alleen de vraag wanneer deze band écht gaat doorbreken en in grote zalen gaat spelen.