2014-10-01 07:00:00 • 4 min lezen

First Aid Kit overwint in de Melkweg Amsterdam

Begin twintig zijn ze pas, maar alweer toe aan hun derde album. De dames van First Aid Kit gaan als een wervelwind en de uitverkochte Melkweg is daar nog maar eens een bevestiging van.

Nadat de zusjes Johanna en Klara Söderberg in 2008 een cover van het Fleet Foxes nummer ‘Tiger Mountain Peasant Song’online zetten is het hard gegaan. Een platendeal volgende en met het tweede album 'The Lion’s Roar' hadden ze grote internationale successen. Nu is het tijd voor het derde album. 'Stay Gold' verscheen afgelopen zomer met daarop de megahit 'Silver Lining'. Een uitverkochte Melkweg was het gevolg waarbij meteen de grote vraag heerst: komt het publiek voor de hit of zijn ze ook op de hoogte van de rest van het repertoire? Want het moet gezegd worden, 'Silver Lining' is wel verre weg het meest toegankelijke nummer wat de zusjes tot nu toe geschreven hebben. Veelal ligt het tempo een stuk lager en is er een duidelijkere country invloed aanwezig.

Het concertGelukkig blijkt niks minder waar te zijn. Van begin af aan staat het optreden van First Aid Kit (met band) als een huis. Het geluid, het podium (drie gouden piramides), de kleding van de dames, alles klopt vanavond. Ze staan dan ook met veel plezier op de bühne. Daarbij valt ook meteen op dat het zusjes zijn. De onderlinge chemie is sterk aanwezig en ze vullen elkaar perfect aan. In een lekker tempo geven ze een bloemlezing uit hun oeuvre met daarin een sterke nadruk op het laatste album. Het publiek houdt de aandacht er goed bij en zijn gelukkig niet voor ‘die ene hit’ gekomen. Natuurlijk komt 'Silver Lining' voorbij, maar ook nummers als 'Lion’s Roar' en 'Emmylou' doen het goed. Een mooie toevoeging is daarnaast nog de cover van Jack White’s 'Love Interuption', die krachtig en met overgave wordt gespeeld. Halverwege de set volgt er ook nog een stukje à capella, het is natuurlijk heel mooi om de Melkweg stil te krijgen op onversterkte wijze, maar jammer is dan wel dat de halve zaal gaat meezingen.

De conclusieNa afloop van het concert kan je niet anders concluderen dat er nog een grote toekomst wacht voor First Aid Kit. Ze zijn nog jong maar de nummers staan nu al als een huis, waarbij het live wellicht nog beter uit de verf komt dan op plaat.

Fotograaf: Lisa Geijtenbeek