2016-04-21 07:00:00 • 4 min lezen

Fish - Misplaced Childhood in Poppodium 013 Tilburg

Nostalgie kan zo ontzettend mooi zijn. In een afgeladen, uitverkocht en verbouwd Poppodium 013 in Tilburg gaf Fish gisteren een concert in het kader van zijn Farewell To Childhood tour. Het werd een memorabele avond vol met goede muziek, herinneringen, wereldse actualiteiten en ruimte voor een lach en een traan.

Het concert stond oorspronkelijk gepland voor 29 november maar wegens een gebroken arm van toetsenist John Beck moest dat concert uitgesteld worden. Gisteren stond het uitgestelde concert in Tilburg op het programma en de spanning was voelbaar. Hoe zou Misplaced Childhood, live, 30 jaar na zijn release klinken? Om stipt half 9 betreed Fish het podium en gebruikt het eerste uur om het publiek mee te nemen in eigen werk. Nummers als ‘Pipeline’ en ‘Feast Of Consequences’ fungeren als opwarmer en om de connectie met het publiek te vinden. “Sorry For The Inconvenience” was zijn openingszin maar het excuus was niet nodig. De afgelopen dagen waren er optredens in Amsterdam en Haarlem en Fish heeft wederom ervaren dat Nederland een fietsland is. “Never seen so much fucking bycicles; traffic in Hanoi is easier” zijn enkele quotes uit zijn relaas.

Langzaam bouwt Fish, ondersteund door zijn waanzinnige begeleidingsband, de spanning op en na het intense ‘Family Business’ en ‘The Perception Of Johnny Punter’ is het rond half tien zover. Met een kwinkslag maakt hij duidelijk dat niet alleen hij, maar ook het publiek wat ouder is geworden. De charismatische zanger vertelt dat hij niet mee die ene single van dat alleszeggende album wilde spelen maar integraal het hele album; Misplaced Childhood. Wat volgt is een driekwartier durende trip through memory lane vanaf de eerste noot van ‘Pseudo Silk Komono’ tot de laatste noot van ‘White Feather’. Het verschil met dertig jaar geleden is dat er niet halverwege een album van vinyl omgedraaid wordt. Verder is het een geweldig optreden met, zonder iemand tekort te doen, een speciale vermelding voor gitarist Robin Boult en Fish himself. Natuurlijk worden nummers als ‘Kayleigh’ en ‘Lavender’ hartstochtelijk meegezongen maar ook bij de rest van de nummers van dit grensverleggende prog-rock album kan Fish op bijval van het enthousiaste publiek rekenen.

Uiteraard kan na afsluiting van de set er geen encore uitblijven. Fish neemt uitgebreid de tijd om het publiek te bedanken en aangezien het optreden in Tilburg “my greatest gig indoor” is maakt hij met zijn band, met de rug gekeerd naar het publiek, een selfie van zichzelf en de band om die naar zijn vader te sturen. Als Fish met band voor de derde keer terugkomt, sluit hij definitief af met ‘The Company’, een fantastische afsluiter met de nodige Schotse folklore dat het publiek wederom in verroering brengt. Daarna neemt Fish definitief afscheid en laat het publiek in Tilburg met een heerlijk gevoel van nostalgie achter.