Fleetwood Mac @ Werchter Boutique 2019

8 juni 2019

2019-06-09 07:00:00 • min lezen

Fleetwood Mac @ Werchter Boutique 2019

Het was een prettig weerzien van Fleetwood Mac op het Werchter Boutique festival 2019. De band had al een alleraardigst voorprogramma met Novastar en Belgisch trots The Arsenal.
Voor deze acts waren de meeste mensen nog onderweg naar het festival terrein en had men de regenbuien wellicht even afgewacht.

Tijdens de show van the Pretenders liepen de meeste mensen het festival terrein op. De hits als ‘Brass in Pocket’, ‘Walking the Chaingang’ en ‘Don’t Get Me Wrong’ werden door het binnenkomend publiek al neuriënd van herkenning de kaartjes afgescheurd of luidkeels meegezongen door het publiek dat zich rond het grote podium van Rock werchter had verzameld.

Het festival wordt als een voorproefje voor het grote festival neergezet. Eerst moet het mainstage worden opgebouwd en voordat de rest er staat zijn we 2 week verder. Dus ja dan kan er wel een mini festival worden gehouden en wanneer er weer moet worden afgebouwd dan pakken we een soort Werchter Classic mee, dat dit jaar met Bon Jovi als headliner in juli zal afspelen.

Ditmaal schuift het Belgische Triggerfinger voor de zoveelste keer aan. Wel had men een voorwaarde gesteld dat men nu gasten moest meenemen. Wanneer Henny Vrienten van Doe Maar aanschuift, is het ‘Als je Wint Heb Je Vrienden’  (Herman Brood en Henny Vrienten song) het beste wat men als verrassing in petto heeft. Het is met Triggerfinger live allemaal niet zo spannend meer. Al is het knap dat de drummer een drumsolo geeft maar in een klein tijdsbestek voor op een festival is het toch iets van tijdvulling. Dan had Milow met zijn nieuw album een passender act zijn geweest. Alleen stond hij nu in Emmen.

Wanneer de heren van Snow Patrol het podium oplopen schuift de grote menigte weer aan. De heren spelen een zelfverzekerder set dan vorig jaar, toen men het nieuwe album voor het eerst voor een groot publiek presenteerde op het Rock Werchter festival. Het grote verschil met nu is dat het publiek nu de songs van het nieuwe album Wildness Wel kende. ‘The Empress’,  ‘Heal Me’ en ‘Life on Earth’ was voor de gitarist Nathan Connolly een uitdagen, aangezien hij een hand/arm blessure kende. De laatste songs werden dan ook door toetsenist  Johnny McDaid netjes overgenomen. Het deerde de band niet en met een ontspannen optreden zet men nog even Chasing Cars en als quasi toegift ‘Just Say Yes’ in. Zanger Gary Lightbody kon niet wachten om de hoofdact te zien en verenigde zich na de show bij het publiek.

Deze stond te wachten op de hoofdact van de avond Fleetwood Mac. Een band dat uit het verre verleden vele ups en downs kent. Van samen een stel zijn tot wanhopige scheidingen. Het heeft geresulteerd in het prachtige album Rumours.

Dit keer ging het over de scheiding van Lindsey Buckingham en de band. De gitarist en zanger had soloplannen en wilde de tour later in de tijd doen. Mick Fleetwood had zijn agenda al gepakt en belde Neil Finn en Stevie Nicks kon eindelijk haar favoriete gitarist Mike Campbell bellen. De keus voor deze heren als vervanging te nemen werd duidelijk in de show. Het stemgeluid van Finn is bijna identiek aan het stemgeluid van de voormalige zanger. Nu Tom Petty overleden is en de bandleden altijd voor de muzikale invulling voor de soloalbums van Stevie Nicks verzorgden, was de keus helder. De mighty Campbell in Fleetwood Mac is een lust voor het oog en oor. De man speelt alle sterren van de hemel en dirigeert deze band. Naast de classic hits als ‘Little Lies’, Gypsy;’, ’Hold Me’, ‘Don’t Stop’ en ‘Go Your Own Way’, kreeg de oude originele Fleetwood Mac van Peter Green ook de aandacht die het verdiende. ‘Oh Well’ en ‘Black Magic Woman’ kreeg de ruimte met de gitaar solo’s en wanneer Neil Finn ‘Don’t Dream it’s Over’ in zijn eentje speelt wed dit het gekoppeld aan het mooie kleine ‘Landslide’.
Wanneer het eerste toegift geïntroduceerd wordt met een grote foto van Tom Petty hoor je al de mensen met de vraag wie is dat? En de andere helft geeft een applause. Nee Tom Petty is vooral een legende in US voor het grote publiek en net voor zijn dood in 2017 krijg hij het verdiende respect uit Europa. Het was dan ook wel een prachtige versie van  ‘Free Falling’ Stevie Nicks zong en met de meestergitarist zelf in je band te hebben is Fleetwood Mac met deze tour nog legendarischer dan het al is. Mike Campbell en Neil Finn weten hun plek in deze band maar ze doen Buckingham toch wel een beetje doen vergeten.