Floor Jansen verbindt vanavond in Poppodium 013

Poppodium 013, 31 januari, Tilburg

2020-02-02 07:00:00 • 2 min lezen

Melodic Rock / Pop / Rock

Floor Jansen verbindt in poppodium 013

Voor een tweede avond is Poppodium 013 gastheer voor een uitverkocht optreden van Floor Jansen, de zangeres van de Metalband Nightwish die in de editie van Beste Zangers? van dit jaar heel veel indruk maakte.

Beste Zangers?
De zaal is voor deze gelegenheid weer eens omgetoverd tot een “seated” voorstelling en bijgestaan door de Marcel Fisser-band neemt Floor je mee door haar carrière. Ze is zelf op een steenworp opgegroeid in Goirle dus eigenlijk speelt ze een thuiswedstrijd. Na de opener ‘Ever Dream’ (Nightwish) is het tijd om het contact met het publiek aan te gaan. Natuurlijk wordt het een avond waarbij de nummers die bij Beste Zangers? door Floor zelf of de andere zangers gezongen zijn als een rode draad gaan lopen. Maar ook maakt ze van deze gelegenheid gebruik om nummers van haar huidige band Nightwish te zingen maar ook van eerdere bands zoals After Forever, Northward en ReVamp.

Verbinden
Na ‘Ever Dream’, het ‘Vilja’-lied en ‘Storm In A Glass’ neemt Floor ons voor de eerste keer mee naar Beste Zangers?. Tim Akkerman’s versie van Nighwish’ song ‘Nemo’ maakte veel indruk maar vanavond houdt ze het dicht het origineel. Dat het programma iedereen uitdaagt blijkt wel bij ‘Mama’ dat door Floor in de Samantha Steenwijk-versie in het Nederlands wordt gezongen. “De koningin van het levenslied en de Metalprinces” ontmoeten elkaar hier volgens Floor. Ook weet ze moeiteloos de brug te slaan tussen het beeld van mensen vaak hebben van metal; “Een nuance in deze bak herrie, waar rauwe mannen met lange haren in ze daal staan”. Vervolgens zet ze met haar prachtige stem de ingetogen versie van ‘Slow, Love, Slow’ van Nightwish in. Floor Jansen blijkt deze avond absoluut te kunnen verbinden. Fans van haar Metalband Nigthwish, vrienden maar vooral mensen die haar kennen van het programma Beste Zangers? worden meegenomen in nummers die ze omschrijft als “lekker Metallen” tot een cover van Ralph Sanchez. En alles wat daar tussen in zit waarbij dus dat Nederlandstalige ‘Mama’.

Henk Poort
Na de pauze pakt Floor de draad weer op. Natuurlijk maakt Henk Poort ook zijn opwachting en zijn “Disturbed”-uitvoering van ‘Sound Of Silence’ is ook in Tilburg adembenemend. ‘Shallow’, Winner’ en ‘Strong’ worden luid ontvangen maar met het klein gehouden ‘Bridle Passion’ is het muisstil in de zaal. Natuurlijk deelt ze het nieuws dat in april het nieuwe album Human Nature van Nightwish uit zal komen. Nadat ook we ook ‘Élan’ hebben gehoord is de afsluiter natuurlijk het hoogtepunt van Best Zangers? van dit jaar; het duet met Henk Poort en hun waanzinnige uitvoering van ‘Phantom Of The Opera’. Het maakt vanavond niet uit welk nummer in welke uitvoering door Floor wordt neergezet; met haar stem kan ze echt alle aan en daarnaast weet ze op een haast natuurlijk manier het publiek in haar verhaal en door haar carrière mee te nemen. Floor Jansen bewijst vanavond dat ze de terecht winnaar is van de Popprijs 2019 en laat het publiek, uit welke windrichting of muzikale voorkeur afkomstig, in vervoering achter!

Melodic Rock / Pop / Rock