DOOR MARIJN KIK
2014-06-06 07:00:00 • 7 min lezen

Flying high met Flying Lotus in Tivoli

De Amerikaanse experimentele dance producer Flying Lotus laat deze week het nieuwe TivoliVredenburg schudden. Flying Lotus, alias Steven Ellison, die onder zijn eigen label Brainfeeder produceert, is al zeker tien jaar aan de weg aan het timmeren met grensverleggende beats. Hij is een meester in het mixen van heel verschillende genres. In 2006 verscheen zijn eerste album "1983", waarna nog drie albums volgden. Zijn laatste album "Until the Quiet Comes" kwam na de zomer van 2012 uit.

VenueAan het publiek is op deze woensdag in een half volgepakte Ronda te merken dat ze onder de indruk zijn van de grootte van de zaal en de nieuwe ambiance. Het geluid klinkt helder, op hier en daar wat overheersende bassen na. De filterende oordoppen zijn, nog meer dan in het oude Tivoli, geen overbodige luxe door het hoge volume.

VoorprogrammaVoordat Flying Lotus zelf de show gaat stelen brengt hij onder zijn alter ego Captain Murphy samen met bassist Thundercat een aardige dosis hip-hop. Er komen nummers voorbij met strakke rhymes en jaren 80-90 invloeden. Tivoli begint wakker te worden. Daarnaast presenteert Thundercat zich ook instrumentaal met alleen drummer en toetsenist ernaast. Een aardige inkomer.

Mr. Lotus himselfNa een korte pauze wordt de zaal getrakteerd op een flitsende opbouw met visuals draaiend op een dubbel projectiescherm. Daartussen staat Flying Lotus met zijn knoppenpanelen. De visuals vormen wisselende patronen op de maat. Aardig om naar te kijken maar in het begin lijkt het een beetje op een screensaver van Windows. Naarmate het optreden verstrijkt worden de visuals beter en zelfs spectaculair, zoals de dj gehuld in een soort van melkweg met daarachter een sterrenhemel. Lotus flies high through the sky.

Lotus draait alles knap aan elkaar, van zijn eigen nummers tot andere nummers van andere artiesten, zoals een single van Drake. De muziek is, zoals we van hem gewend zijn, opzwepend en vernieuwend. Zo mixt hij veel moderne grime afgewisseld met soulvolle platen en lekker chaotische samples. Hiertussen worden op soepele wijze de korte 2 minuten-nummers van Los Angeles en Cosmogrammes, zijn tweede en derde album, gedraaid. De voetjes komen gedurende het gehele optreden van minstens een uur van de vloer.

Al met al een strak optreden. Het enige gemis is dat Lotus nauwelijks te zien is door het eerste scherm. Vooral omdat zijn bewegingen heel opzwepend kunnen werken en je nu niet kunt zien wat hij aan het doen is. Op eerdere concerten was dit een van zijn krachten.