Garland Jeffreys in Paradiso 17 april

Garland Jeffreys in Paradiso 17 april

2018-04-19 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Rock 'n Roll / Singer-songwriter

Garland Jeffreys at Paradiso

Paradiso vol met stoeltjes. Dat is even wennen natuurlijk in Nederlands beroemdste poptempel. Maar misschien is het ook weer niet zo vreemd als we even in de ogen wrijven en beseffen dat we vanavond een concert van de inmiddels 74-jarige Garland Jeffreys bijwonen; en dus is ook het publiek gemiddeld ver boven de 20……

Om negen uur komt de begeleidingsband het podium oplopen. Geen tromgeroffel, aankondiging of bombastische opkomst; niets van dit alles. Gewoon vier (overigens zeer bekwame) muzikanten die de begeleidingsband vormen van de Amerikaanse singer/songwriter die inmiddels al een kleine halve eeuw op het podium staat.

The Coney Island Playboys
Vanaf de eerste noot van opener ‘The Contortionist’ wordt duidelijk dat Jeffreys er zin in heeft. Hij is ontspannen, zoekt meteen contact en interactie met het publiek en blijkt nog altijd goed van stem te zijn. Tijdens het concert maakt hij ook “gewoon” een wandelingetje door de vrijgehouden gangpaden in de zaal en neemt plaats naast iemand op een vrije stoel. In het eerste deel worden nummers als ‘Oceana’, ‘Reggae on Broadway’ en 'Schoolyard Blues’ smaakvol neergezet. Hiervoor gaan overigens ook alle credits naar zijn begeleidingsband The Coney Island Playboys, want die zorgen er mede voor dat de toch wel inmiddels op leeftijd zijnde Jeffreys af en toe zijn rustmomentje heeft.

Claire en Savannah
Natuurlijk worden zijn bescheiden hits ‘Hail Hail Rock ’n Roll’ en ‘Matador’ met luid applaus ontvangen ondanks het feit dat ‘Matador’ in deze live-uitvoering juist wat kracht lijkt te hebben ingeboet. Tussendoor raakt hij niet uitgesproken over zijn vrouw Claire en dochter Savannah; “check her out on spotity, she’s got a wonderful voice”. Een praatje hier, een anekdote daar over Anton Corbijn, Amsterdam en de directeur van OOR maar altijd komt hij terug op zijn vrouw en dochter, ook voor en na ‘Venus’. Tijdens het tweede deel van het concert worden de nummers wat meer uitgesponnen en krijg je af en toe het gevoel naar een jamsessie te luisteren. Illustratief is dan ook de bijna vijftien minuten durende versie van ‘Mystery Kids’.

Een mix van stijlen
Jeffreys en band spelen een heerlijke mix van Rock ’n Roll, Blues, Soul en hier en daar een vleugje Jazz en Reggae en krijgen gaandeweg steeds meer mensen van hun stoelen. De setlist is uitgebalanceerd waarbij er natuurlijk aandacht is voor zijn laatste album 14 Steps To Harlem maar waarbij ook oudjes uit een ver verleden worden gespeeld als ’35 Millimeter Dreams’ en ‘R.O.C.K.’ In juni wordt deze singer/songwriter 75 jaar dus het is maar de vraag of hij nog een keer terugkomt. En met dat weemoedige gevoel, dat je hem als muziekliefhebber wellicht voor de laatste keer in Nederland hebt gezien, gaat het publiek na een zeer geslaagde avond huiswaarts.