DOOR SANDER DE MAN
2014-11-11 07:00:00 • 7 min lezen

George Ezra in de Melkweg

Zouden er mensen zijn die George Ezra niet oké vinden? De jonge Brit, 21 pas en afkomstig uit Bristol, speelt zomerse, pakkende liedjes die bij een groot deel van muziekminnend Nederland aanslaan. Tel daarbij zijn charme en zelfverzekerdheid op en het is niet gek dat hij the Max uitverkoopt. Al ruimschoots voor de show staat de zaal in de Melkweg bomvol, met voornamelijk jonge vrouwen.

Het concertStipt om 21.00 uur komt George Ezra op, introduceert kort zijn band en begint met ‘Cassy’O’ aan zijn optreden. Dit nummer, één van de meer up-tempo liedjes van zijn album ‘Wanted on Voyage’ is de aftrap naar een drie kwartier durende terugblik naar de zomer. De zomer van 2014, die op alle radiostations werd gedomineerd door ‘Budapest’. Deze single werd een enorme hit waardoor George Ezra onder meer op Best Kept Secret mocht spelen. Inmiddels is het november en is het in Amsterdam herfstachtig. Zijn tour is dus al even gaande en dat werpt zijn vruchten af. De band is op elkaar ingespeeld maar geeft Ezra daarnaast de ruimte om te excelleren.

Toch speelt George Ezra ‘op veilig’. Nergens zit er een scherp randje aan, nooit eens vliegt de band uit de bocht of geeft George Ezra eens flink gas. De show duurt nog geen uur, en de eerste drie kwartier is het toch voornamelijk wachten op De Grote Hit. ‘Budapest’ wordt plichtmatig en op routine gespeeld, wat jammer is omdat duidelijk is dat de zaal toch voornamelijk op dit moment staat te wachten. Na een korte onderbreking komt de band terug voor de toegift; ‘Girls just wanna have fun’, een voor vanavond toepasselijke cover van Cyndi Lauper en ‘Did you hear the rain?’.

De conclusieGeorge Ezra speelde vanavond een korte show, zonder te verrassen. Betekent dit dat het niet goed was? Nee, integendeel. Een prima optreden van een goede singer-songwriter met begeleidingsband. Het is echter een ietwat saai optreden, eentje die beter te behappen zou zijn liggend in het gras, met een biertje in de hand en een grasspriet bungelend tussen de lippen.