2013-05-13 07:00:00 • 3 min lezen

Gerrie van der Klei – Oh, Lady Be Good

In de Koperen Hoogte speelt vanavond Gerrie van der Klei. Ze is wereldberoemd door haar mondiale optredens met musicals en muziek. Daarnaast zullen velen haar kennen  van Tv : 2012: Moeder, ik wil bij de Revue als Riet Hogendoorn.

Gastvrouw Terry opent de avond zoals gewoonlijk met het voorstellen van de muzikanten. Te beginnen met Rob van Kreeveld op piano en Harry Emmery op double bass. Emmery is de muzikaal leider van deze serie concerten in de Kooperen Hoogte. Emmery weet altijd de wat harde klanken van de Yamaha vleugel wat te verzachten door zijn gemoedelijke bas geluid. Kreeveld is een van de beste pianisten van Nederland. Hij heeft wat bekende composities op zijn naam staan zoals: ‘Meisjes van 13’, ‘De Zee’, ‘Veilig achterop’. Ook speelde hij in Cabaret Pepijn met Paul van Vliet, en maakte cd’s met onder andere Stan Getz en Jimmie Haslip. Vanavond haalt hij uit de vleugel wat er in zit. Hij vindt het een prima instrument, maar het mocht iets beter gestemd worden.

Daarna een inleiding voor Gerrie van der Klei, die zich  bescheiden opstelt als Terry het hele repertoire van jaren aan het opsommen is. ‘Dat hoeft allemaal niet, laten we maar gaan zingen’ zegt ze.

Vanavond zingt van der Klei nummers van haar vorig jaar verschenen album 'Oh, Lady Be Good'. Het is een jazzplaat, en zeker is dat iets wat van der Klei op het lijf geschreven is. Met haar wat hese stem, dat naar zij zelf zegt: ‘Einde van het seizoen, dan hebben we dat allemaal.’  Naast de titelsong komen er wat andere Gershwin songs voorbij als . ‘They Can’t Take That  Away From Me’. Veder horen we ‘Scotch and Soda’, ‘My Funny Valentine’ en andere nummers. Ook bespeur ik in de performance van van der Klei een Broadway, wat misschien is toe te schrijven aan haar musical ervaring.

Het besluit ‘Make Somenone Happy’ is een boodschap die ze wil overbrengen aan het publiek, en dat is natuurlijk een lief gebaar.

Het was weer een fijne avond. Niet spectaculair, een beetje bezadigd.  Wel Jazz, je wordt, ondanks dat van der Klei zelf niet toe is aan het terugblikken, toch herinnert aan de oude zwart-wit jazz scenes. En dat is af en toe heel verruimend.

Volgende week staat Anke Angel in de Kooperen Hoogte. Met deze boogiewoogie pianiste zal het wat meer swingen zijn.