DOOR TRUUS DE BOER
2015-11-30 07:00:00 • 6 min lezen

Ginger Baker Jazz Confusion 28-12-2015 Grounds Rotterdam

In een volledig uitverkocht Grounds in Rotterdam speelt een wereldberoemde drummer vanavond: Ginger Baker.

De verwachtingen zijn vrij hoog gespannen, in de zaal spreek ik mensen die zich erg verheugen op het concert. Fans vanuit de tijd dat Ginger Baker in Cream speelde bijvoorbeeld. Maar het publiek is erg gemêleerd, ook jongere jazz- en in het bijzonder drumliefhebbers zijn aanwezig.

Na een aankondiging van zijn dochter verschijnt hij ten tonele. Duidelijk minder mobiel, maar als hij achter het drumstel plaats heeft genomen is daar weinig van te merken. Zijn spel heeft wel aan kracht, maar zeker niet aan muzikaliteit en emotie ingeboet. Vooral bij de toegift van de avond (het nummer Why), waarbij hij ook aangeeft dat het een nummer is wat gaat over wat hij heeft meegemaakt in zijn leven, horen we hoe prachtig hij emotie in zijn spel weet te leggen.

De Britse drummer Ginger Baker werd eind jaren ’60 wereldberoemd met Cream, zijn powertrio met Eric Clapton en Jack Bruce. Daarvoor maakte al hij naam in de Londense jazzclubs, waar hij de kneepjes van het vak leerde van zijn grote voorbeeld Phil Seamen. Hij vierde succes met Graham Bond Organization en Blind Faith voor hij naar Afrika vertrok. In Lagos richtte hij een studio op en was daarmee van levensbelang voor de afro-beat, de beweging rond bandleider Fela Kuti.

Ginger Baker reisde over de hele wereld en woont tegenwoordig in Zuid-Afrika. In zijn huidige kwartet Jazz Confusion komen alle invloeden uit zijn carrière samen, van jazz, rock en latin tot Afrikaanse percussie. De band is te horen op Why? (2014), het eerste studio-album van Baker in 16 jaar. Saxofonist Pee Wee Ellis, bekend van James Brown en Van Morrison, tekende voor een aantal composities, net als Baker zelf. Daarnaast bevat het repertoire stukken van o.a. Wayne Shorter en Sonny Rollins.

‘A legendary name with a superb jazz quartet’ (Relix).

‘Baker’s sound is so imposing and broad, slow and confident. It’s not loud with ambition, but with spirit and intent’ (New York Times).