DOOR MANDY LEEUWIS
2014-11-27 07:00:00 • 7 min lezen

Glass Animals in de Melkweg Amsterdam

Tijdens het luisteren van debuutalbum Zaba droom je weg. Tijdens het concert van Glass Animals sta je echter wat gedesillusioneerd naar het podium te kijken. Hoewel het album tot de beste van 2014 behoort, valt het dinsdag 25 november ietwat tegen in de Melkweg Amsterdam.Met Zaba bestormden Glass Animals het afgelopen jaar het muziekminnende publiek. De jongens uit Oxford hebben een sound dat doet denken aan Alt-J en The XX. Net zo beklijvend sexy: de typische stem van zanger Dave Bayley en hypnotiserende beats vormen hierbij de basis. Afgelopen juni kwam album Zaba uit en al snel werd er veel over Glass Animals gesproken.

Het concertDe uitverkochte oude zaal geniet vanavond vooral van de tracks van Zaba, aangevuld met twee tracks van eerder uitgebrachte EP's en cover van Kanye West' 'Love Lockdown'. Dat laatste komt niet geheel uit de verf, maar andere tracks worden voorzien van muzikale uitstapjes waardoor het live voller klinkt dan op het album. Dit gaat gepaard met zoveel enthousiasme en extraverte moves van zanger Dave Bayley, dat het zijn doel voorbij schiet. De tracks van Glass Animals zijn hypnotiserend, maar dat effect heeft de band niet tijdens hun concert. Aan de ene kant jammer, want het duistere karakter verdwijnt vrijwel helemaal, maar aan de andere kant: de band zweept je op en neemt je mee.  Dat is een dilemma waar je als publiek tijdens het concert in staat. Technisch gezien staat het als een huis. Wat ontzettend knap is voor zo'n jonge band tijdens hun eerste concert als hoofdact in Amsterdam. Waarbij je bij voorbaat benieuwd bent naar de stem van Dave Bayley (klinkt het live net zo typisch?), word je tijdens het concert verrast dat het daadwerkelijk live hetzelfde klinkt. En dat ook nog eens op sokjes.     De conclusieDe naam van de track 'Gooey' vertelt eigenlijk wat de muziek van Glass Animals met je doet. Het grijpt je en blijft aan je plakken. Helaas gebeurt dit niet in de Melkweg. De band lijkt zoekende te zijn naar hun identiteit: meer richting de blije, tropische indiepop of toch de mysterieuze, hypnotiserende synthpop op? Het fundament van Glass Animals staat in ieder geval, nu nog de invulling.