2012-06-11 07:00:00 • 12 min lezen

Guy Corneille wint Utrecht Popprijs 2012

Op donderdag 8 juni is het zover. In een goed gevulde Tivoli de Helling gaan Guy Corneille, For The Birds, Aaumffie en My Blue Van de strijd met elkaar aan. Wie weet de meest strakke set neer te zetten? Wie neemt het publiek mee in hun muzikale verhaal? Wie weet de jury en het publiek te overtuigen en gaat er met de winst en de titel “beste band van de provincie Utrecht” vandoor? Een heuse titanenstrijd barst los met twee terechte winnaars aan de eindstreep.

Dit jaar weet de Utrecht Popprijs weer 4 getalenteerde acts neer te zetten. Elk binnen hun genre heer en meester, waardoor een overduidelijke winnaar er vanavond niet meteen uitspringt. Zelfs de publieksprijs krijgt nog een verrassende wending. De zaal zag rood/zwart van de FC Amersfoort-shirts en daarmee lijkt Aaumffie de overduidelijke publiekswinnaar te worden. Toch weet My Blue Van met een verschil van 19 stemmen het publiek voor zich te winnen en gaan zij er uiteindelijk met de cheque t.w.v. 500 euro vandoor. Guy Corneille is de favoriet van de vakjury en nemen zichtbaar verrast hun cheque en champagne in ontvangst.

Guy Corneille, de winnaar van vanavond, heeft de moeilijke taak om het publiek op te warmen. Dit kun je overigens prima aan Guy Corneille overlaten. Je kunt door het authentieke stemgeluid van Guy namelijk niks anders doen dan je mond houden en luisteren. De set wordt mooi afgewisseld tussen ingetogen en krachtige nummers. Al zijn het de kleine songs die sterker uit de verf komen. Vooral als Guy alleen afsluit is iedereen met stomheid geslagen en een oorverdovend applaus volgt. De toon voor de avond is gezet.

For The Birds is muzikale vakmanschap op z’n best. Meteen is hoorbaar dat de mannen elk hun instrument goed beheersen met een overduidelijke achtergrond in de Bebop. Deze muzikale kennis en beheersbaarheid probeert de band in een progressief rockjasje te stoppen wat niet bij elke song sterk uit de verf komt. De sound neigt naar Jeff Buckely met uitschieters naar drum’n’bass en funk. For The Birds zou het experimentele en de improvisatie nog verder door mogen trekken om zich te onderscheiden van de rest. Hiermee zou hun droom om een keer op North Sea Jazz te staan best eens in vervulling kunnen gaan.

De rapformatie Aaumffie weet hoe ze een feestje moeten bouwen. Met de hulp van hun trouwe fanbase, allen gekleed in FC Amersfoort kledij, weten ze de rest van het publiek mee te krijgen en Amersfoort weer op de hiphop-kaart te zetten. Op het podium gebeurt van alles. Er worden live beats gemaakt, lichtbandjes uitgedeeld en halverwege de set verschijnt er een lilliputter uit een doos. Kortom, het publiek wordt verbaasd en vermaakt. Tegen het einde voegt de groep zich bij het publiek om het feestje gezamenlijk af te ronden.

My Blue Van is de hekkensluiter en weet dat op professionele wijze te doen. De band is goed op elkaar ingespeeld, heeft een mooie dynamiek in de set en krijgt het voor elkaar om het publiek bij hun laatste song mee laten zingen. Alles klopt aan deze band. De fijne rauwe stem en mimiek van zanger Bas Beenackers geven een pure muzikant weer die blijft boeien. De achterban is strak en de songs hebben een lekkere bluesy feel. Het publiek is duidelijk onder de indruk van dit drietal uit Utrecht.

Het is dit jaar weer een lastige keus voor de vakjury van de Utrecht Popprijs. De bands zijn qua genres verschillend maar muzikaal erg aan elkaar gewaagd. Oud finalist Project D verzorgt nog een klein optreden tot aan de bekendmaking. Rond de klok van 12 komt juryvoorzitter Erroll Antonie dan eindelijk met de bekendmakingen. De publieksprijs gaat verrassend genoeg naar My Blue Van en de winnaar van de Utrecht Popprijs 2012 is Guy Corneille. Guy Corneille zal met het winnen van de prijs onder meer te bewonderen zijn op het Geinbeat festival, Altersonic en de Sena Performers PopNL Award.