2015-11-08 07:00:00 • 8 min lezen

Half Moon Run - Paradiso Tolhuistuin, 7 november 2015

In een stijf uitverkocht Paradiso deed de Canadese indie formatie Half Moon Run Nederland aan tijdens hun tour. Hun tweede album Sun Leads Me On is pas enkele weken uit dus de verwachtingen waren hooggespannen.

Het voorprogramma werd verzorgd door een andere Canadese band, The Franklink Electric, afkomstig uit Montreal. Ook in 2014 tourden ze al samen dus de beide bands kennen elkaar behoorlijk goed. Zij speelden een half uur lekkere pop-folk en zorgden voor een zeer aangename opwarmer. Vooral titelnummer ‘This Is How I Let You Down’ sprong eruit en met een “Merci Beaucoup” sloten ze hun set af.

Daarna was het de beurt aan  Half Moon Run die in het verleden al eens in het voorprogramma van Mumford & Suns stonden. Het werd een optreden die bestond uit een setlist van de beide albums die deze indie band tot op heden uitbracht. De band opende met het zeer catchy en dansbare ‘Turn Your Love On’, dat live een extra dimensie meekrijgt. Daarna pakken de heren terug naar materiaal van het debuutalbum met nummers als ‘Nerve’, ‘Unofferable’ en ‘Works Itself Out’. Inmiddels is het publiek opgewarmd en wordt het luchtige ‘Hands In The Garden’ volop meegezongen.

De vier heren laten tijdens het concert ongelofelijk muzikaal te zijn. Devon Portielje en Conner Molander nemen de leadvocals voor hun rekening, spelen gitaar en keyboards en daarnaast nog wat percussie. De beide andere bandleden Dylan Philips en Isaac Symonds spelen drums, keyboards, gitaar en diverse andere instrumenten. Als band weten ze een live een ongelofelijke sound te creëren. Halverwege de show wordt er door de heren Portielje en Molander geheel akoestisch een fantastische versie van ‘Devil May Care’ neergezet. Allebei met een gitaar op een barkruk en Molander nog met zijn mondharmonica. Een typisch kippenvelmoment. Daarna pakt de band met de slowballad ‘Everybody Wants’ en het titelnummer van het laatste album ‘Sun Leads Me On’ het publiek definitief helemaal in.

Na een uur is het tijd om afscheid te nemen. Maar zoals gebruikelijk is komt ook Half Moon Run terug voor een “encore”. Met ‘Trust’ weten ze het laatste ijskonijn in het publiek nog in beweging te krijgen en als afsluiter is daar dat ene nummer dat nog ontbrak; de hitsingle ‘Full Circle’ van het eerste album  Dark Eyes. Toch was de koek nog niet helemaal op. Na een korte pauze komt de band nog één keer terug als The Band; samen met The Franklin Electric geven ze hun interpretatie van de wereldberoemde klassieker ‘I Shall Be Released’. De avond was al mooi, maar nu is hij schitterend…..