2013-02-04 07:00:00 • 12 min lezen

Hanna Devich geeft exclusief toegift aan Mpodiafotograaf

De Hongaarse pianiste Hanna Devich maakt voorheen deel uit van het Devich Trio samen met violiste Sarah Oates en cellist Jasper Havelaar. Nadat het trio ophoud te bestaan is Hanna even in vertwijfeling hoe verder te gaan met haar muziekcarrière. Eigenlijk wil ze ermee stoppen en verder gaan met haar baan als muzieklerares. Door verschillende aanmoedigingen van een vriend en een moeder van een van haar leerlingen begint ze toch weer te spelen. Ze gaat in op het aanbod van Challenge Classics om muziek van Ludovico Einaudi te doen. Einaudi is een meesterlijk componist van onder andere zijn beroemde album “Nightbook” uit 2009, en van de onlangs verschenen film ‘Intouchable’. De uitvoering van zijn muziek door Einaudi zelf is tamelijk saai en enkelvoudig. En juist daar vindt Hanna de uitdaging, en ziet zij veel mogelijkheden om deze prachtige composities te verrijken met emotie en gevoeligheid. In de Amstelkerk staat alleen een piano met daarvoor zo’n tweehonderd stoelen. Devich speelt enkele nummers van haar nieuwe album ‘Ludovico Einaudi – Nightbook’.  Ze vertelt dat Einaudi haar een nieuwe start heeft geven’ Ze weet er een nieuwe draai aan te geven en zegt paralellen te vinden met de muziekcomposities van Chopin. Deze cross-over zal het publiek vanavond in haar greep hebben Ze begint met de composities ‘Snow Prelude no 2’, een wat langzaam maar beeldschoon muziekstuk. Vervolgens ‘The Crane Dance’, dat een subtiele meditatieve begeleiding heeft, maar tot krachtige momenten aanzwelt. Verbeeldend de dans van een kraanvogel. Dan ‘The Tower’ en ‘Snow Prelude no 15’, allen te vinden op haar nieuwe album.  Daarna speelt ze twee composities uit de film ‘Intouchable’, welke niet op het album staan. Respectievelijk ‘L'Origine Nascosta’ en ‘Una Mattina’. Tot slot nog drie nummers die wel op het album zijn opgenomen.  ‘Reverie’, ‘Tu Sei’ naar aanleiding van het overlijden van een zeer dierbare vriendin. Als afsluiter het optimistische, gelukkige ‘Berlin Song’. Na afloop vertelden enkel bezoekers echt geraakt te zijn door de muziek van Devich. Het was ook doodstil tijdens het concert. Als fotograaf kon en wilde ik deze breekbare sfeer niet aantasten met het geklik van mijn spiegelreflexcamera. Het zou teveel inbreuk maken op de privacy van de toehoorders en Devich zelf. Zelf wilde ik ook een onderdeel van de muziekmomenten blijven. Wat een bijzonder concert. Zij, zo alleen, en zo rijk en vol van beeldschone klanken. Toegift exclusief voor Mpodia fotograaf Jan Klupper Na het concert vertel ik mijn besluit om niet te fotograferen aan Valentine van Challenge Classics. En tot mijn grote verbazing, en ontroering, terwijl er van de zeg maar 200 bezoekers nog maar tien over zijn, kruipt Hanna Devich opnieuw achter de piano. En speelt exclusief voor mij als Mpodiafotograaf weer ‘Snow Prelude no 15’, zodat ik toch mijn foto’s kan maken. Wat een klasse en wat een bescheidenheid. Het album ‘Ludovico Einaudi – Nightbook’ bevat elf composities waarvan de opnamekwaliteit voortreffelijk is. Dit concert met dit exclusieve privilege zal me nog lang bijblijven. Tip: Na afloop ben ik met Trees gaan eten bij het Italiaans restaurant  IL Fiore in de Jordaan. Je krijgt er voldoende te eten, de bediening is vriendelijk en gezellig, en het eten is er heerlijk. Wat wil je nog meer?   Filmpjes: Official videoHanna Devich  door Valentine Laout Moeder van Valentina Tóth door Jan Klupper Toegift voor fotograaf door Trees van der Linden