2013-06-10 07:00:00 • 6 min lezen

Heaven must be missing A. Angel

Vanavond 9 juni 2013 speelt Boogiewoogie pianiste Anke Angel (Anke Everaars) op uitnodiging van muzikaal leider Harry Emmery voor een Jazzsessie in de Koperen Hoogte. Harry Emmery op bas en drummer Ben Schröder maken het trio compleet. Anke Angel geniet enorm veel bekendheid in Duitsland en andere Europese landen. Ze heeft inmiddels meerdere albums uitgebracht waarvan ze vanavond ook nummers speelt van het album ‘Ich bin von Kopf bis Fuß auf Boogie eingestelt’. Nou, dat is duidelijk te merken. Ze grapt dat ze de beste Boogiewoogie pianiste van Nederland is, omdat ze de enige is. Maar gelukkig beheerst ze dit genre dan ook wel heel erg goed. Angel is ondeugend, uitdagend en speelt gemakkelijk. Met het openingsnummer ‘Sonny Side Of The Street’ uit 1930 van Jimmy McHugh en Dorothy Fields toont ze de traditionals te kennen die haar vanuit de jeugd zijn bij gebracht. Ze speelt nummers van Ella Fitzgerald ‘Cow Cow Boogie’, tot een ballad van Nina Simone ‘Everything Must Change’. Na een ruige Boogiewoogie kan ze gevoelig verdwijnen in een ballad. Dan wijkt ze volledig af met een compositie voor de opera ‘Tuto Mio’. Met een zeer afwisselend repertoire verovert ze langzamerhand het over het algemeen wat oudere publiek. Het zijn ook vaak vaste ‘vrienden’ van de Jazzclub MusicArte dat al geruime tijd deze concerten organiseert. Vanavond een grotere opkomst dan vorig jaar, blijkbaar heeft de Boogiewoogie hier toch goed aangeslagen. Boogiewoogie leent zich enorm voor een swingende avond. De muzikanten die veel nummers voor het eerst met elkaar spelen, voelen elkaar tot in de details goed aan.  Ze weten zeker sfeer te brengen, en zorgen voor verassingen en interactie. Tijdens het concert geeft Angel pianoles. Twee bezoekers durven het aan om bij de piano te gaan staan en de les te volgen. Als bis hebben we een verassing vanavond. Olivia de dochter van Angel, debuteert als drummer in het trio met haar moeder en Harry Emmery. Het is een mooie afsluiter van de avond, want ze doet het goed. Angel is springlevend. Vanaf de eerste noten van haar piano, in combinatie met haar krachtige uitdagende stem heb ik gedacht: ‘Heaven must be missing A. Angel’.