2013-11-27 07:00:00 • 9 min lezen

Hiromi lieveling van Night of the Proms

Night of the Proms heeft weer bewezen een evenement van allure te zijn. Met het thema ‘Klassiek meets pop’, trekt het nog altijd volle zalen in Ahoy. Robert Groslot is de dirigent voor de show, en Joris Linsen de muzikale gastheer. John Miles is er vanaf de eerste editie van 1985 bij, en is inmiddels het icoon van Night Of The Proms. Naast de vaste elementen als het symfonieorkest Il Novecentoen en de Electric Band stonden er deze editie weer grootheden op het podium.

Opening Joris Linssen opent de avond met het Spaans nummer 'Demciado Corzon' van Mink Deville. Gevolgd door de 'Tritsch Tratsch Polka' van het Prom-orkest Il Novecento olv dirigent Robert Groslot. Daarna een dynamische uitvoering van de 'Tom & Jerry show' door "the lion on the piano" Hiromi Uehara. Il Novecento met de  'Militaire march nr 1' van Schubert. Joris kondigt Waylon aan en deelt zijn deelname aan het Eurovisie songfestival aan. Waylon samen met Ilse de Lange, volgens Joris eindelijk een match die kans maakt om te winnen!!  Aan het enthousiasme van het publiek te horen: zijn ze het hier mee eens! Waylon doet 2 nrs ‘The Escapist’ en ‘Wickets Way’. Vervolgens vraagt Joris de mobieltjes tevoorschijn te halen om bij het volgende optreden (Il Novecento met ‘Dance of the Hours’ en ‘The Choir Battle’ van het FF koor) het "Light of the Proms" aan te zetten voor een wervelde lichtshow. Helaas werkt L o t P niet. John Miles komt op met het nummer ‘Feeling Good’. Publiek zingt het bekende nummer mee maar er is weinig interactie tussen Miles en het publiek. ‘Rhapsody in Blue’ geweldig uitgevoerd door publiekslieveling Hiromi. Ze weet iedereen te boeien met haar spel! Een energieke performance van een moeilijk stuk, niet voor niks wordt ze een uitzonderlijk zeldzaam talent genoemd. Na Hiromi staat daar de prachtige Schotse singer-songwriter Amy MacDonald, een prachtig stemgeluid maar qua show iets statisch. 4 nummers ‘Mr Rock n roll’, ‘This is the Life’, ‘Dancing in the Dark’ en het minder bekende maar kippenvel opwekkende ‘What happiness Means To Me’. Tijdens haar optreden nog een solo van gitarist Arnold. Hierna volgt de pauze. Een wijntje in de VIP room en even al het moois tot nu toe verwerken :)

Na de pauze het orkest met La Gaza Ladra. Wyclef Jean verschijnt achter de witte vleugel tussen het orkest in z'n blauwe suite en hoed. Hij stelt zich daarna voor als onderdeel van de popgroep de Fugies en misschien ook bekend dat hij zich verkiesbaar had gesteld als President van zijn thuisland Haïti??? Daarna doet hij een medley van zijn bekende nummers van de de Fugies o.a ‘Killing Me Softley’, ‘Where is the Love’ (Black Eyed Peas) als kers op de taart maakt hij een achterwaartse salto! Het publiek is op zijn hand.

De prinses van de avond Hiromi komt samen met "The love of her life" de Yamaha vleugel (hoe kan het anders) omhoog van onder het podium. Ze doet Gershwins ‘Rapsodie in Blue’. Na Hiromi Music van John Miles.

Het orkest, het koor en het publiek zingen het slavenlied uit Nabucco van Verdi onder leiding van de dirigent gaat het publiek er helemaal in mee.

De koningin van de avond Dan het klapstuk van de avond, the Queen of salsa Gloria Estefan! ‘Rhythm is Gonna Get You’, ‘Smile’ (een ode aan haar vader toen hij in Vietnam zat, mooie woordspeling van haar dat wanneer zij dit nummer zong ze altijd moest huilen) ‘What a Wonderful World’, ‘Mi Tierra’, het gevoelige ‘Dont Wanna Lose You Now, ‘Turn the Beat Around en het in Nederland gecomponeerde ‘’ Conga’! Na dit optreden kondigt Joris het einde aan, voor iedereen staat het Sligro tasje klaar en dan wordt de avond afgesloten met ‘Lets Get Loud’ uitgevoerd door alle artiesten!