DOOR MANDY LEEUWIS
2014-09-24 07:00:00 • 10 min lezen

Hozier in MC Theater Amsterdam

Het was een spannend weekend. Het idee om voor de tweede keer oog in oog met de Ierse singersongwriter te mogen staan, maar na het lezen van de Volkskrant óók of het MC Theater wel overeind zou blijven staan. Zondagochtend kwam het verlossende nieuws: het concert met Hozier ging door. Helaas is maandag echter bekend geworden dat het MC Theater faillissement heeft moeten aanvragen. Zonde, want wat een machtig mooie plek voor een intiem concert.   Tijdens Down The Rabbit Hole maakten Nederland en Hozier voor het eerst kennis met elkaar. Die week werd zijn nummer 'Take Me To The Church' 3FM Megahit en raakte hij daarmee bekend bij het grote publiek. De 24-jarige Hozier doet het goed, zonder nog een album uitgebracht te hebben. Maar, die komt er wel aan. Inmiddels weet hij met zijn EP vol blues en folk menig hart te veroveren.

Het concert Stijf uitverkocht was het MC theater, maar toch weet Hozier een optreden te geven waarbij het lijkt alsof je de enige bent die toegezongen wordt. Intiem en innemend. Naast de nummers van de EP 'Take Me To The Church' speelt Hozier een nieuw nummer: 'Jacky & Wilson'. Een meer positief gestemd nummer, waarbij een gitaar met glinsters uit de kast wordt gehaald. Hozier neemt tussen de nummers de tijd voor een praatje; legt uit waar de muziek over gaat of vraagt hoe het gaat en neemt een slokje thee. Zijn blues-kant laat hij zien met de cover van Skip James, waarbij hij alleen op het podium staat. Hozier, een gitaar en zijn kopje thee. Meer hebben we deze avond eigenlijk ook niet nodig.

Hierna volgt het duet met bandlid Elana Anderson (zangeres en cellist) over de Wicklow Hills, de plek waar Hozier vandaan komt. Tijdens dit nummer, 'In A Week', waan ik me op de groene heuvels van Ierland. Soms ietwat Hobbit-achtig, maar vervolgens weer de dreiging van de IRA die om de hoek komt kijken. Hozier vertelt dat wanneer de media over de Wicklow Hills schrijven er altijd wordt gesproken over "a body has been found". Het publiek lacht, maar dit keer maakt Hozier een serieus statement.

Met de tijd die hij voor het publiek neemt en zijn uitstraling is Hozier sympathiek innemend. En dat weet hij en maakt er ook gebruik van op een humoristische manier. Alvorens hij met zijn hit 'Take Me To The Church' begint, zegt hij: "Misschien kennen jullie dit liedje wel, dus zing maar mee als je het een beetje kent...". En natuurlijk zingt de zaal woord voor woord mee.

De conclusieHet gemak waarmee hij zingt en gitaar speelt is bijna beangstigend. Hoewel Hozier nog niet lang aan het touren is en het debuutalbum nog moet uitkomen, lijkt hij tonnen met ervaring te hebben. Voeg hier de goede nummers aan toe, een sfeervolle locatie en je hart wordt gestolen. Althans, de mijne.