DOOR MANDY LEEUWIS
2013-11-23 07:00:00 • 12 min lezen

Hurts in Vredenburg Leidsche Rijn: Strak, maar tikkeltje saai

Het podiumHurts in Vredenburg Leidsche Rijn op donderdag 21 november

De bandPas twee albums op zak, maar met deze mannen gaat het lekker. Zo stonden Theo Hutchcraft en Adam Anderson dit jaar op verschillende festivals (onder andere Lowlands) en staan zij nu in een uitverkochte Vredenburg. Het Britse duo heeft in de drie jaar tijd na hun debuutsingle "Better Than Life" uitkwam niets te klagen. Als synthpopduo maken zij muziek die doet denken aan de Pet Shop Boys en Depeche Mode. Een duidelijke 80's sound, waar zij bij het nieuwe album meer theatrale en bombastische componenten aan hebben toegevoegd. Het optredenHurts trekt het meest uiteenlopende publiek aan wat ik in tijden heb gezien. Een enkele jonge hipster, bosjes huisvrouwen en stelletjes die omarmd staan te luisteren. Dat is meteen ook het enige verwarrende van de avond. Hurts speelt ontzettend strak en goed. Instrumentaal zit alles goed in elkaar, de zang is goed en zelfs de kleding en kapsels van Hurts zien er strak uit. Maar dat maakt het meteen ook wat statisch en misschien zelfs wat saai.  In het optreden hebben de nummers van het debuutalbum de overmacht. Vingers gaan de lucht in en de fans zingen hard mee. Tijdens de toegift is "Better Than Love" daar het ultimum van. Kenmerkend voor de avond is dat dit ook meteen het enige nummer is waar zichtbaar op wordt losgegaan door het publiek. Bij de nummers van het nieuwe album "Exile" blijft het rustiger. Dat verschil is duidelijk te merken. En dat terwijl op dit album meer bombastische nummers staan, die goed tot recht komen tijdens het optreden. Het geluid en licht van Vredenburg ondersteunt dit nog eens erg goed. Nummers als "Sandman" en "Miracle" zijn hier goede voorbeelden van. Dat het stiekem gewoon erg goed is, blijkt ook hoe snel het optreden voor mijn gevoel is afgelopen. Dat Hurts het daarnaast ook erg abrupt beëindigd, helpt daar ook bij. Ineens gaan de lichten aan, verdwijnen de mannen van het podium en is het voorbij. De conclusieStrak, maar een tikkeltje saai. En ik denk dat dit ook te maken had met de locatie. Los van het goede geluid en de lichtshow. Laat Hurts optreden in een vochtige tent op Lowlands of in Paradiso en de sfeer komt beter tot zijn recht.