2014-03-01 07:00:00 • 8 min lezen

Idan Raichel, heel intens en hartveroverend

Idan Raichel opmerkelijk populair in de Melkweg De Israëliet  Idan Raichel staat vanavond 28 februari 2014 in de Melkweg Amsterdam om zijn nieuwste album ‘Quarter To Six te laten horen. Het is in deze serie zijn enige concert in Nederland. Raichel zingt en begeleidt zichzelf op een Yamaha piano. Vanavond bestaat zijn band uit bassist en oedspeler Yankale Segal en drummer Gilad Shmueli. Na een paar songs komt ook zangers Cabra Casay op het toneel. De laptop is eigenlijk een vijfde bandlid. Hiermee zijn andere artiesten  virtueel aanwezig, zoals bijvoorbeeld Ana Moura. Raichel begeleidt haar op piano terwijl zij via deze laptop te horen is. The Idan Raichel Project is jaren geleden gestart (2006) en werd niet alleen in Israel, maar over de hele wereld positief ontvangen.  Nu gaat het Idan Project sinds oktober vorig jaar als tour de hele wereld over met als nieuwkomer het in juni 2013 uitgekomen album ‘Quarter To Six’. De cross-culture muziek slaat ook in Nederland goed aan, getuigt het feit dat er vanavond in de uitverkochte Melkweg volop in het Hebreeuws wordt meegezongen, en er wordt regelmatig een titel geroepen als verzoeknummer. Het publiek bestaat naar mijn idee dan ook wel overwegend uit mensen die of daar vandaan komen of er een relatie mee hebben.  Raichel vertelt openhartig over zichzelf. Hij komt uit Kfar Saba, een plaatsje 30 kilometer van  Tel Aviv vandaan. Tot voor kort had hij lange dreadlocks, maar zijn vrouw vond het nu wel de tijd om ze af te scheren, dus dat si ook gebeurd. Hij is inmiddels van vader van een nieuw kind van drie maanden. Zijn ouders zijn al vanaf hun vierde levensjaar met elkaar bevriend, en gelukkig getrouwd. De show wordt ondersteunt met prachtige lichteffecten en kleuren. De band is uitstekend in vorm, en heeft een warme gebondenheid. Casay danst op een expressieve wijze, waardoor de cultuur nog verder onderstreept wordt.

Conclusie Alhoewel de exotische sfeer er goed in zit, en Raichel een innemend contact heeft met zijn publiek, mis ik enkele details die wel op de plaat te horen zijn. Bijvoorbeeld in het nummer van  “The Idan Raichel Project  Within’My Walls”, ‘She’s eriot Shel Ha’Cham’ speelt Raichel alleen, terwijl op de plaat juist bij dat nummer de bassist een prachtige baslijn speelt, die op het langgerekte ritme accenten legt. Zangeres Casay lukt het niet het nummer ‘Mai Nahar’ met dezelfde jeugdigheid te zingen als Anat Ben Hamo dit doet.

De muziek van Idan Raichel is heel intens en hartveroverend. Vanavond is het duidelijk dat het publiek geniet. Velen hebben tranen in de ogen en zwijmelen weg bij de nummers van Raichel. Na het concert is er gretig aftrek van het album ‘Quarter To Six’. De Melkweg heeft weer een goede daad gedaan door deze superster uit Israel in het programma op te nemen.