2015-02-07 07:00:00 • 7 min lezen

Ilen Mer 6 februari De Nieuwe Vorst

Albumpresenatie Ilen Mer 06 februari, De Nieuwe Vorst in Tilburg

Gisterenavond was de albumpresentatie van het debuutalbum van de Tilburgse Indie-folkband Ilen Mer. In een gezellig vol theater De Nieuwe Vorst in Tilburg is de spanning voelbaar.

In 2011 besluiten singer/songwriter Merit Visser en de overige bandleden Paul Snoeren, Joerie Dekker, Nils van der Slikke en Thomas Beekwilder dat het tijd wordt om samen een muzikaal pad in te slaan. Melodieuze arrangementen waarin voor iedereen ruimte is om te excelleren. Via een crowdfunding-project werd het voor de band mogelijk om hun droom te verwezenlijken; het maken van een album. En dát album wordt vanavond gepresenteerd.

De spanning was gisterenavond dan ook voelbaar bij het betreden van het podium. Iedereen die deze Tilburgse band met een Rockacademy-achtergrond een warm hart toedraagt was aanwezig. De band trapt, logischerwijs, af met de titeltrack van het album, ‘The Things That Sleep In The Woods’.  Wat volgt is een goed, intiem concert dat een beetje voelt als thuiskomen met mensen om je heen die om je geven. Merit beschikt over een zeer aangename stem en de band laat horen dat ze muzikaal absoluut goed onderlegd is. Zo nu en dan neemt Merit je mee in het verhaal achter Ilen Mer en de liedjes die ze schrijven. Doorzetten, je droom waarmaken, omgaan met verlies en het verdriet; thema’s die van invloed zijn op de songs die de band schrijft.

Voor dit optreden zijn ook enkele blazers en strijkers uitgenodigd. Het geeft bepaalde nummers zoals de opener nog meer diepgang, emotie en gevoel. Joerie Dekker laat horen ook met een steelgitaar (lapsteel) overweg te kunnen en Paul Snoeren hanteert zelfs een musical saw. Zo halverwege wordt het album (uitgebracht als cd én als LP) getoond aan het publiek. Ongeloof dat het gelukt is en trots zijn van de gezichten af te lezen. De band speelt vervolgens het gehele album alsmede twee andere tracks. Hoogtepunten zijn het pure ‘Blind Man’, het persoonlijke ‘In Our Minds’ en de prima afsluiter ‘Treehouse’.

Na de laatste tonen en akkoorden is er ruimte om mensen die om de band heen aan dit album meegewerkt hebben te bedanken. Daarna begeeft het gezelschap zich naar de foyer voor een gezellig bijeenzijn met vrienden, kennissen en iedereen die deze vijf Tilburgse muzikanten een warm hart toedragen. Ook is er de mogelijkheid om het album aan te schaffen, al dan niet met een persoonlijke noot. Waarschijnlijk zijn Merit en de overige bandleden vannacht nog wel een keer wakker geworden en hebben ze zich in de wang geknepen. Is het waar of was het een droom? Welnu, het is waar en het was een zeer geslaagde muzikale avond en het naamloze debuutalbum is daadwerkelijk een feit.