DOOR MANDY LEEUWIS
2013-11-03 07:00:00 • 8 min lezen

Impakt festival: Het kapitalisme onder de muzikale loep

Het podiumDe maand november beginnen wij met het Utrechtse festival Impakt. In Theater Kikker genieten wij vanaf 19:00 uur van een lezing, DJ Battle en afterparty.

Het festivalImpakt is een jaarlijks terugkerend, meerdaags festival. Ieder jaar heeft het een ander thema waarbinnen verschillende lezingen, workshops, films en events op verschillende locaties worden georganiseerd. Dit jaar is het thema 'Kapitalisme' en staat Utrecht vanaf 30 oktober in het teken van dit festival.

De lezingDe avond begint intellectueel. Professor Marek Korzynski (Professor of Sociology of Work op de Universiteit van Nottingham, Engeland) geeft een lezing over de relatie tussen moderne muziek en werk. Het lijdend voorwerp van het festival blijft hierbij niet vergeten. Aan de hand van het boek 'Rhytmns of Labour' (Korzysnki is één van de schrijvers) vertelt Korzynski op een vermakelijke manier over de geschiedenis van muziek in het werk. Dat begint bij een uitleg wat muziek voor arbeiders betekende ten tijde voor de industrialisatie en op welke manier zij muziek inzette om hun dag door te komen. Korzynski maakt de lezing interessant door poëzie voor te dragen, liedjes te zingen of citaten voor te dragen. Hij vertelt een chronologisch verhaal dat stopt bij de rol van muziek in de jaren 70. Na de lezing is er ruimte voor het stellen van vragen. Dit wordt door een aantal mensen van harte gebruikt en leidt tot een mooie interactie tussen de toehoorders en Korzynski. Bijna anderhalf uur duurt de lezing. En hoewel er geen verveling in het spel was, miste het verhaal van Kozynski wat diepgang. De conclusie van de lezing was meer een opsomming van her vertelde. Maar misschien moeten we dit zien als een uitnodiging om het boek te gaan lezen.

De battleHet volgende onderdeel van de avond was de DJ Battle. Opnieuw in de grote zaal van theater Kikker. Inmiddels zijn er wat meer mensen aangeschoven en wacht iedereen op een strijd tussen twee DJ's. Maar daar kan lang op gewacht worden. Bij een battle denk je aan een heftige strijd. Niks is te gek, je gaat voor de winst. Deze DJ Battle zit ietwat anders in elkaar. De DJ's Fellow en Jonas Ohlsson worden bijgestaan door prof. Marek Korzynski en houden meer een soort spreekbeurt. Er wordt netjes op elkaar gewacht met de microfoon in de hand. Iedere DJ vertelt een verhaal en laat een muziekfragment (eventueel versterkt door beeld) horen. Dit begint met een fragment van de bubbling beats uit Rotterdam, vindt zijn weg langs reclametunes, britpop, anarchistische invloeden, Brazilaanse beats en eindigt met Motown. Het is een spreekbeurt waar de muziekfragmenten voorbeelden zijn van verschillende onderwerpen binnen het thema 'Kapitalisme'. De vragen 'Welke rol heeft de commercie?' en 'hoe ver moet je hier als band in mee gaan?' passeren veelvuldig de revue. Het leuke aan de battle is de verschillende invloeden die vanuit de DJ's uitkomt. Ieder heeft zo zijn eigen verhaal en komt uit een ander land. Hierdoor komen culturele aspecten ook aan bod.

De afterpartyNa zo'n 4 uur te hebben gezeten willen mijn voetjes maar één ding: de dansvloer op. Marek Korzynski maakte tijdens de DJ Battle al de voorzet door het laten horen van 'Bet You Look Good on The Dansfloor" van de Arctic Monkeys, dus ik ga er voor. Hoewel het wel erg langzaam op gang komt met de gedraaide acid-geluiden van Laser Poodle, wordt de dansvloer toch steeds voller. Het hoogtepunt beleven wij met z'n allen met het aantreden van DJ Fellow. Op zijn verjaardag. Hoe kun je dan anders dan je armen in de lucht te gooien en dansen tot in de kleine uurtjes?! Ja, dit was een mooi feestje.

Het publiekTijdens de lezing van Marek Korzynski zitten er een handjevol mensen in de zaal. En naarmate de avond vordert wordt dat aantal steeds meer. Het hipstergehalte is hoog, van jong tot ouder. Dit festival blijkt niet erg mainstream te zijn. Daarnaast wordt er meer Engels gesproken dan Nederlands. Een ideaal publiek om met een biertje in de hand gewoon eens gade te slaan.

De conclusieImpakt is een festival met veel variatie rondom het thema. Dat maakt het ook erg interessant. Of je rustig wilt genieten van een documentaire of juist interactie zoekt, je kunt je ei kwijt op Impakt. Het festival is in Utrecht nog altijd niet erg bekend, terwijl het al enkele jaren wordt georganiseerd. En dat is jammer. Impakt verdient afgeladen zalen, mensen die vol interesse naar een lezing luisteren of net als wij: met de armen in de lucht een geslaagde Impakt avond afsluiten.