DOOR DOUWKE DE BACKER
2012-11-28 07:00:00 • 5 min lezen

Intens genieten met Fink

Door Douwke de Backer (met pen) en Mahra van der Boom (met camera).

Op zaterdag 24 november stond Fink voor de tweede avond op een rij in een uitverkocht Paradiso te Amsterdam. Het podium van deze poptempel is sympathiek opgemaakt met tientallen bureaulampen tegen de achterwand en aan weerszijden panelen waar beelden op geprojecteerd worden. De beelden zetten de muziek op dramatische wijze kracht bij. De muziek, de prachtige muziek van Fink, die eigenlijk niets van entourage nodig heeft. Integere liedjes begeleid door zuiver gitaarspel. Fink is een steengoede singer-songwriter en een vakman op de gitaar. Fin Greenall werkte al als producer met grote namen als Amy Winehouse en bracht als succesvol dj meerdere albums uit. In 2006 zijn eerste singer-song album uit. Nu, vijf albums verder, staat Fink dus regelmatig in uitverkochte zalen.

Ook hier in Amsterdam zette hij een vlekkeloos optreden neer. Begeleid door een basgitaar en drums, brengt Fink zijn intense, integere, diepe nummers ten gehore. Af en toe ondersteund door een violiste. In tegenstelling tot Fink zelf; gehuld in spijkerblouse, spijkerbroek en wollen muts, is deze dame een opvallende verschijning in haar cocktailjurkje en met blonde hanenkam. Fink opent met zijn “Fear is like Fire” van het album “Perfect Darkness”. De toon is gezet, Fink gaat ongekend diep vanavond. Het tweede “Yesterday was Hard on All of Us” van datzelfde album hakt er ook flink in. Ook speelt het gezelschap de beste nummers van de andere albums en allemaal met diezelfde overgave, met hart en ziel. Een enkele keer is het enkel Fink op het podium, hij en zijn gitaar. Een opvallende gitaar overigens, met een geheel dichte klankkast. Het nummer “Wheels” weet hij met zo veel gevoel over te brengen dat het publiek muisstil is.

Ondanks de prachtige liedjes dwaalt het publiek ook wel eens af, Fink houdt niet iedereen vast. Dit kan komen doordat de liedjes allemaal uit hetzelfde hout gesneden zijn. Fink heeft van geen enkel liedje een showversie gemaakt. Het lijkt geheel gekaderd en geregisseerd, waardoor er weinig ruimte overblijft voor het onverwachte wat een liveoptreden kan bevatten. Desalniettemin is de kwaliteit van het optreden, van zijn nummers, van de avond, zeer hoog en heeft het publiek kunnen genieten. En niet alleen het publiek, ook Fink geniet overduidelijk van zijn applaus wat hij na zijn toegift “Sort of Revolution” ontvangt.

“Thanks for listening” zegt Fink. Nee Fink, jij bedankt!