2013-08-06 07:00:00 • 7 min lezen

Isabelle van Keulen weet nauwelijks haar tranen te bedwingen

Het is warm in Delft op de Markt tijdens het Delft Chamber Music Festival. Het festival duurt een week van vrijdag 26 juli tot en met zondag 4 augustus 2013. Artistiek leider Liza Ferschtman heeft een beladen thema ‘I Believe’ gekozen. Mpodia ging voor het ‘Isabelle van Keulen Ensemble’ vanwege de release van hun prachtige cd en DVD ‘Tango’. Zij spelen op de Markt tijdens het gratis toegankelijk Openlucht-tuinconcert. Rond de Markt zijn ruim twaalf horecagelegenheden die allemaal met volle terrassen voordeel trekken van dit festival dat al weer voor de vierde keer plaatsvindt. Vóór het podium worden vele klapstoelen neergezet, en zoals verwacht loopt het aantal bezoekers tot over de duizend. Het karakteristieke geluid van tango muziek is wel bekend, en wordt vanavond ook in een originele bezetting gebracht. Het Ensemble bestaat uit violiste Isabelle van Keulen, Christian Gerber op bandoneon, Ulrike Payer op piano, en Rüdiger Ludwig speelt de bas. Zij spelen de composities van Astor Piazzolla, de grondlegger van de hedendaagse tango muziek. De muzikanten  hebben ’s-middags al een soundcheck gehad. Deze zou 2 uur moeten duren, maar vanwege de warmte in de doorzichtige tent waar het podium zich bevindt, zochten zij na een uur de schaduw op. Als je dan denkt dat na al de inspanning van vanmiddag, en de afgelopen maanden met de aanloop naar het concert, de opnames voor de DVD, zij zonder moeite de nummers spelen die ook op de DVD ‘Tango’ te vinden zijn. Nou nee. Het gepassioneerde spel van de tango zet je niet strak neer. Het blijft onderhevig aan gevoelens. De emoties gieren door de keel, en spelen parten. Isabelle van Keulen weet nauwelijks haar tranen te bedwingen, en ook de andere leden geven blijk van vervoering. De muziek, en de uitvoering ervan gaan diep, en doen iets met je. Ja ook met het publiek, want het is muisstil. Al geven zij een  technisch gezien hoogstaand concert weg. De typische technieken die zij zo mooi op hun DVD beschrijven, worden hier uitmuntend, onvervalst en vol karakter getoond. Het is een stijlvolle cd-DVD-presentatie op een heerlijke, dromerige avond. Na het concert waren er nog maar zes DVD’s over. Ze zijn hier te koop.