DOOR MANDY LEEUWIS
2013-10-25 07:00:00 • 4 min lezen

Jaga Jazzist in Tivoli: muzikaal hoogstandje

Het podium Woensdag 23 oktober zijn wij bij het concert van Jaga Jazzist in de Tivoli.

De band  Jaga Jazzist is een nu-jazzband bestaande uit negen muzikanten uit Noorwegen. De twee broers Martin en Lars Horntveth begonnen de band in 1994 en zijn nog altijd de creatieve breinen achter de band. En deze harde kern is door de jaren heen blijven bestaan, ondanks het komen en gaan van muzikanten in de band. Daarmee is ook het experimentele karakter van Jaga Jazzist blijven hangen. Hoewel zij in de boeken staan als nu-jazz band, zijn zij eigenlijk niet in een hokje te plaatsen. Hun muziek kent vlagen van electronica, rock en klassieke muziek. In Noorwegen was de band al vrij snel succesvol, maar het buitenlandse avontuur begon met het uitbrengen van het album 'A Livingroom Hush' in 2002. De BBC luisteraars riepen dit album tot "Jazz Album van het Jaar" uit.

In 2013 ging Jaga Jazzist de samenwerking aan met het Britten Sinfonia. Hier verscheen een album van die door de critici heel goed ontvangen werd. Ook in Nederland zijn zij geliefd. Dit jaar speelde de band op Motel Mozaïque met het Rotterdam Sinfonia. En ook de Tivoli in Utrecht is geen onbekende voor Jaga Jazzist.

Het optreden Het podium in de Tivoli staat vol met instrumenten. Het aanzicht alleen al is overweldigend. En dat gevoel zal die avond alleen nog maar meer aanwoekeren. Jaga Jazzist windt er geen doekjes omheen en begint het concert meteen groots en bombastisch. Alsof je naar een volledig orkest luistert en dat terwijl er negen vrij timide Noren op het podium staan. Maar wel negen Noren die stuk voor stuk minimaal drie instrumenten kunnen spelen. Iedere muziekliefhebber kijkt vanavond zijn ogen uit door de muzikaliteit van Jaga Jazzist. En dat brengt het meteen bij de kern van de avond. Jaga Jazzist maakt muziek die zij zelf mooi vinden. Dat resulteert in nummers die zich kenmerken door de verrassende wendingen in melodie en ritme. Maar ook in opbouw. Zo is het concert een belevenis op zich en blijft het publiek continu alert. Ookal heeft de band weinig contact met het publiek, je vergeet die avond de gehele pietendiscussie. Je wordt meegezogen in ieder nummer en blijft nieuwsgierig naar de soorten instrumenten gebruikt worden.

En dat blijft Jaga Jazzist ruim een uur volhouden. Zij wisselen oude nummers met nieuw materiaal af. Dat nieuwe materiaal verschijnt binnenkort op het nieuwe album. Tussen de nummers door vult Martin Horntveth de leegtes op. Een beer van een man die vol enthousiasme en passie achter zijn drumstel zit. De toegift wordt afgesloten met 'Oslo Skyline', die voor dit keer wordt omgedoopt tot 'Tivoli Skyline'.

Het publiek Vanavond is bij lange na niet uitverkocht, maar de mensen die gekomen zijn blijken ware fans zijn. Een mengelmoes van oud en jong, maar allemaal enthousiast voor wat komen gaat.

De conclusie We kunnen er kort over zijn: Een ware traktatie voor muziekliefhebbers.