DOOR SUZANNE JACOBS
2014-02-26 07:00:00 • 12 min lezen

Jason Derulo in de HMH

Een jaar later dan gepland, vorig jaar viel Jason Derulo ongelukkig waardoor hij zijn tournee deels moest afzeggen, staat hij dan eindelijk in de Heineken Music Hall. In september bracht hij zijn laatste album 'Tattoos’ uit. In Nederland zorgde dit album al voor meerdere hits, zoals 'Talk Dirty' en 'Trumpets'. Aanstekelijke liedjes op de radio, maar hoe klinkt dat live?

Het optredenHet publiek wordt opgewarmd met een optreden van Jayh. Een zanger uit Amsterdam die samen met zijn dj een wedstrijd houdt welk vak het hardst kon schreeuwen. Omdat het publiek vooral bestaat uit jongeren tot ongeveer 20 jaar, is dit een makkelijk opwarmertje. Maar ook de muziek van Jayh doet het publiek meeklappen en komt zo in een goede stemming voor Jason Derulo.

Wanneer vervolgens de lichten en muziek uitgaan, neemt de spanning in de zaal toe. Of nee, ik moet zeggen: het gegil in de zaal komt tot een hoogtepunt. Dacht ik. Bij de eerste glimp van Jason wordt dat namelijk nog harder. En eigenlijk is dat ook hartstikke logisch. Het is een mooie man, kan goed zingen en zal menig meisjeshart sneller doen kloppen.

Maar hoe zit het nu werkelijk met de zang? Zo af en toe wordt er live gezongen, maar niet veel. De aandacht gaat vooral naar dansen, lichteffecten en het publiek geven wat zij willen. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom er na iedere drie nummers een kledingstuk van Jason uitgaat, waarmee het gegil van de jonge meisjes weer tot een nieuw hoogtepunt komt. Maar niet elk nummer slaat goed aan. Het live zingen is niet altijd even zuiver. Zijn cover 'Royals' van Lorde, met aangepaste tekst, pikt het publiek niet op, en zijn cover 'Afrika' van Toto is slordig. Jason Derulo verdraait (misschien bewust) de teksten en het loopt allemaal niet lekker. Zelfs 'Blurred Lines' van Robin Thicke ft. Pharell krijgt een Jason Derulo-versie, maar ook deze komt niet goed uit de verf.

Bij de echt bekende hits zoals 'Talk Dirty', 'Riding Solo' en 'Whatcha Say’ gaat de hele zaal los. Jason probeert op een goede manier contact te maken met het publiek en dat lukt hem zeker. Zo mogen er vijf gelukkige meisjes op het podium komen, wanneer Jason en zijn dansers aan het publiek laten zien hoe goed kunnen opdrukken met diezelfde vijf meisjes op hun rug.Natuurlijk eindigt de show met de hit 'Trompets'. Tot de laatste noot zingt en danst het publiek mee en de teleurstelling in de zaal is dan ook groot als het definitief tot een einde is gekomen.

De conclusieVoor het live zingen hoef je zeker niet naar een concert van Jason Derulo, dat gebeurt namelijk weinig. De show is echter van begin tot eind wel goed in elkaar gezet, al voelt het soms iets te ingestudeerd. Een jonge fan zal het misschien bekoren, maar voor de wat meer ervaren muziekliefhebbers is Jason Derulo een teleurstelling.

En om nog even terug te komen op die jongeren tot 20 jaar, niet het hele publiek was zo jong. Her en der zaten ook wat verdwaalde ouders die verveeld op hun telefoon keken. En wachtend tot het concert van deze man klaar was, die het hart van hun dochter flink op hol doet slaan.