2014-06-10 07:00:00 • 12 min lezen

Jazz in Duketown 2014 een groot succes

De organisatoren van Jazz in Duketown 2014 kunnen terugkijken op een succesvolle editie. Er zijn grote namen geboekt, waaraan ook de hele Horeca van Den Bosch heeft meegewerkt. Artiesten en bands waarvan wordt aangenomen dat ze veel publiek trekken, spelen op het podium aan de Parade.  Maar door de hele stad heen zijn rustiger muziekgenres en heerlijke plekken om van de muziek te genieten. Het Festival Vrijdag, wanneer de meeste mensen nog moeten werken, opent het festival rustig, met bijvoorbeeld Kairos 4tet in de Toonzaal, en een Brassband op de Parade. Zaterdag staat de Parade bomvol voor het optreden van de momenteel enorm populaire José James. Deze singer-songwriter heeft een stevige sound, behoorlijk poppy met een funky beat en hiphop invloeden. Hij kan rekenen op een krachtige band met drummer, toetsenist, bassist  en een opvallende zangeres In juni komt er een album uit bij het toonaangevende label Blue Note. Waar veel mensen naar hebben uitgekeken is het concert van trompettist Eric Vloeimans met gitarist Jan Akkerman. Het tweetal  hebben deze zaterdag een unieke samenwerking. En dat is een pluspunt voor het festival. Er gebeuren leuke, spontane dingen, opmerkelijke combinaties, kansen voor nieuwelingen, en het niveau is erg hoog.  Op zondag basgitarist en soulman Larry Graham met zijn band. Deze zet al generaties lang echte shows neer. Toentertijd in Woodstock als onder deel van de Sly & The Family Stone in 1969. Nu staat hij vol een Parade dat afgeladen vol staat, maar dat maakt hem niet uit. ”Voor jullie spelen we met dezelfde inzet als toen voor die 500.000”: zegt Larry. En dat doen ze ook, het dak eraf. Verder is het podium op de Parade op de maandagavond voor Gare du Nord. Van tevoren is er een enorme onweersbui geweest. Maar net op tijd is het droog. Het optreden begint op tijd, en de Parade staat afgeladen vol. Zij spelen catchy en aantrekkelijke en dansbare jazz. Alberti vormt wel het gezicht van de band, want naast haar prachtige, maar ook krachtige stem, heeft ze haar komische performance met haar typisch lachje, en gelaatsuitdrukkingen. De band heeft inmiddels enorm bekend, en heeft een contract bij het Blue Note label waar al enkele albums verschenen.  Daarna betreedt een ster van formaat het podium, de wereldberoemde drummer Billy Cobham. Het is te begrijpen dat zijn muziek voornamelijk draait om het geweldige optreden van de master zelf. Deze Amerikaanse jazzdrummer is begonnen bij onder andere Horace Silver en Miles Davis. Hij sluit het festival af met een daverende show. Voor degenen die niet van zo’n geweld houden, is er op dit festival op tien podia en in de horeca veel te horen. Van Brassbands, zangeressen met pianobegeleiding tot grotere bands als de Ploctones, Hans Dulfer, Paul van Kemenade. Het Conservatorium Talent Award! Is een vast onderdeel geworden van Jazz in Duketown. Hier kunnen we kennis maken met nieuw talent. Het festival wordt gedragen door over de honderd vrijwilligers die artiesten begeleiden, met de collectebus rondgaan, om toch een bijdrage te kunnen geven aan dit gratis toegankelijke concert. De sfeer is vriendelijk, en je ziet mensen van allerlei pluimage en leeftijden. Conclusie Wat mij betreft ben ik hier volgend jaar weer. Ik hoop dat dit festival een succes gaat worden, als extra gelegenheid voor mensen om op een sociale en betaalbare manier naar muziek van het hoogste niveau kunnen luisteren, en nieuwe dingen te ontdekken.