Jazz Middelheim

Jazz Middelheim

2018-08-15 07:00:00 • min lezen

jazz middelheim

Jazz Middelheim, het vierdaagse jazzfestival in het Antwerpse park Den Brandt. Voor wie er nog nooit geweest is: stel je een mooi park voor met een landhuis en twee grote tenten met gevarieerde jazz concerten, en daarnaast het lekkere eten en drinken en de gemoedelijke sfeer die België te bieden heeft. Heerlijk een aantal dagen vertoeven en genieten dus.

Ik arriveer dit jaar op zaterdag. Met name Taxi Wars, wat op donderdag geprogrammeerd stond, had ik graag gezien en ik hoor hier dan ook goede verhalen over. Maar gelukkig valt er de komende twee dagen nog genoeg moois te beluisteren.

Met het Ben Sluijs Quartet vallen we direct met de neus in de boter. Met dit redelijk nieuwe kwartet, ze speelden voor het eerst samen in de zomer van 2016, is er een mooie combinatie van elkaar aanvullende muzikanten gevonden. Het is poëtisch, ook avontuurlijk, dan weer meer meditatief. Met Dre Pallemaerts op drums en Bram de Looze op piano, Lennart Heyndels op contrabas.

Sinds een aantal jaar is er op Jazz Middelheim naast de mainstage ook een tweede kleiner podium, de clubstage. En die clubstage staat vandaag volledig in het teken van Sylvian Rifflet. De Franse saxofonist, klarinettist en componist is enorm veelzijdig en laat dit vandaag met maar liefst vier concerten zien. Zijn muziek is intrigerend en innovatief. Van de intieme ambiance die hij weet te creëren in zijn duo met Joce Mienniel tot de opzwepende funky muziek die hij laat horen met zijn groep Mechanics. Om vervolgens de avond af te sluiten in combinatie met een strijkensemble. Het is een mooie keuze deze muzikant het tweede podium te laten bezetten, boeiend om zo’n breed spectrum van iemand op een dag voorbij te zien komen.

Terug naar het hoofdpodium waar Robin Verheyen zijn opwachting maakt met een aantal zeer ervaren jazzmuzikanten. Hij houdt zich goed staande tussen pianist Marc Copland, bassist Drew Gress en drummer Billy Hart die twee keer zo oud zijn als hij. Muzikaal gezien is dat niet te merken, zowel door de vitaliteit van iemand als Billy Hart als door het geavanceerde spel van Robin Verheyen. Het album ‘When the birds leave’ werd dan ook niet voor niets met lovende recensies ontvangen en de band staat vanavond voor het eerst in deze volledige bezetting op een Europees podium.

Een gevoelig concert van pianist en componist Fred Hersch volgt. Het is een concert dat weet te raken en dat stilte brengt bij het publiek.

De afsluiter ‘Jazz loves Disney’ waarbij een bigband en vocalisten Disney nummers ten gehore brengen is not my cup of tea. Neemt niet weg dat er een staande ovatie volgt.

De tweede dag begint met een knaller! Aka Moon, een trio met bassist Michel Hatzigeorgiou zet de tent op zijn kop.

Op de club stage is vandaag in verschillende samenstellingen Määk te zien. Bij hun debuut in ’98 was het nog een quartet, 20 jaar laten betreden 3 protagonisten van die beginjaren – trompettist Laurent Blondiau, saxofonist Jeroen van Herzeele en contrabassist Sal La Rocca – samen met drummer Dre Pallemaerts opnieuw het podium. Ze spelen actuele jazz met ruimte voor improvisatie. Het tweede concert met een andere bezetting laat een sound horen die tussen free jazz en jazz rock beweegt. Als afsluiter kiezen ze voor een uitbreiding naar een Big Ensemble. Een podium vol met een mooie line-up van goed op elkaar in gespeelde muzikanten.

Op de main stage vindt ondertussen een volledig ander concert plaats. Steve Coleman & The Five Elements laat originele composities horen met Afrikaanse invloeden.

En als afsluiter van het festival betreden een aantal grote namen het podium. Archie Shepp brengt met Randy Brecker een tribute aan John Coltrane.

Tot volgend jaar mooi Middelheim!