Joe Bonamassa @Ziggo Dome

Amsterdam 29 april 2017

2017-04-30 07:00:00 • 2 min lezen

Blues / Rock / Soul

Joe Bonamassa @Ziggo Dome

Een concert van Bonamassa is een avond vol blues met veel variatie. De soulblues staat met het recente album centraal en gewapend met twee achtergrond zangeressen klinkt het allemaal veel voller.
De  Ziggo Dome was vol gezet met stoelen en de eerste ring was opengesteld. Bijna 7000 mensen genoten van het theater ambiance dat op het podium werd neergezet.  Het is een herkenbaar beeld voor de regelmatige Bonamassa bezoeker. Beetje in de oude trant van de jaren 50 met de blazers achter het paneel en de rockgitarist voor aan de bühne. Wanneer hebben we dit eerder gezien. De jaren voor Bonamassa deed Gary Moore hetzelfde. De legendarische Ierse rockgitarist maakte de switch naar de blues en deed ook een eerbetoon aan Albert King. Het podium zag er gelijk uit als wat het publiek hier kreeg te zien.

De avond kreeg geen voorprogramma, en werd direct ingezet met het nummer “This Train”.  Soulvol en swingend, dat gevolgd werd met “Mountain Climbing” en de titeltrack van het recente album.
“No Good Place” en het meezingend soulsong “How Deep This River Runs” waren de enige songs van de Bonamassa. Na deze vijf nummers werd het een blues avond vol covers van Led Zeppelin, Albert King en John Mayall. Al werd het Black Country Communion “Song of Yesterday” en het solo nummer “Love Ain’t A Love Song” als eigen nummers hier nog aan toegevoegd. Met “Going Down” van the Alabama State Troupers veerde het publiek even op door de herkenning van dit poppulaire blues nummer.
Natuurlijk mag een ode aan zijn meester BB King niet ontbreken en sluit hij af met “Hummingbird”.

Het is duidelijk dat de nieuwe blues meester het publiek weet te bekoren met een wat plichtsgetrouwe set met veel covers. De band met voormalige Steve Ray Vaughn, Tower of Power en KISS / Paul Shafer leden dan heb je meer in huis dan alleen covers te spelen. Al was het allemaal best vermakelijk.

Blues / Rock / Soul