2016-04-08 07:00:00 • 10 min lezen

John Illsley live @ Oosterpoort Groningen

John Illsley (Dire Straits) in Oosterpoort Groningen Datum: 6 april 2016

Naast Mark Knopfler was bassist John Illsley de constante factor binnen Dire Straits. De Engelse band maakte hun furore eind jaren 70 en in de jaren 8o, waarna Knopfler een succesvol solo carrière maakt. Illsley pakt later zijn bas weer op en levert enkele solo albums. Dit jaar verschijnt zijn album “Long Shadows” en Illsley speelt zich in de picture.

Het is dan ook een prettig weerzien voor de Dire Straits fans. Zijn setlijst is een uitnodiging om een Mark Knopfler te vragen voor een reunie. Niet dat hij de hele band bijelkaar nodig heeft, maar als originele leden aangevuld met een club goede muziekanten zou voldoende zijn om onder de naam DIre Straits te kunnen touren. De band die Illsley meeneemt neemt hier al een voorschot op. Wanneer je Robbie McIntosh (Pretenders/ Paul McCartney) en Paul Stacey (Black Crowes/ Oasis) op gitaar, Steve Smith (Robert Plant/ Pete Townsend) toetsen, Stuart Ross (Nick Kershaw/ Mark Owen) op drums en de jonge Jess Greenfield (Rod Stewart/ Take That) voor de extra vocalen als band om je heen hebt, dan kun je toch echt zeggen dat er veel kwaliteit op het podium staat. Dit was dan ook te horen. Hoewel de heren grijs en een dagje ouder zijn, weet men de sound van de Dire Straits goed te benaderen. De zang van Illsley mist de warme diepe klank van Knopfler, maar was voor deze avond geen enkel probleem. Het publiek werd getrakteerd op de classics als “Walk Of Life”, “Private Investigations”’, “Romeo & Julliet”, “Sultans of Swing”, “Calling Elvis”, Tunnel of Love”, “Brothers in Arms” en “Money for Nothing”. Zijn eigen solo songs zijn bluesrock georiënteerd. Het doet hier en daar denken aan JJ Cale al laat de band met het “First We Take Manhatten” van Leonard Cohen waar hun liefde voor muziek ligt. De nieuwe songs klinken als de Dire Straits van weleer en wanneer Knopfler het had ingezongen kon de band gerust weer op tour en de grote zalen aan doen. Maar misschien is het nu wel zo gezelliger om in de kleine zaal te genieten van topmuzikanten en wereldsongs.