2013-03-11 07:00:00 • 11 min lezen

Joke Bruijs: Swingend door het leven

Harry Emmery invites.......

Harry nodigt elke maand een artiest uit voor een optreden in de Kooperen Hoogte te Zwolle Deze keer is de beurt aan Joke Bruijs..De middag wordt gepresenteerd door de charmante Terry Kruller von Nassau Dietz. Steven Hupkens neemt vandaag plaats op de pianokruk in plaats van Dolf de Vries. De drummer van vanavond is Frits Landesbergen. Harry Emmery is degene die de artiesten uitnodigt en ook als bassist altijd een onderdeel van de bezetting vormt. Vanavond toont hij speciale technieken, waaronder de unieke thumbing. Steven Hupkens is naast verdienstelijk pianist ook pianoleraar, en is meer te vinden onder Jazzmuzikanten. Frits Landesbergen is een oude rot in het vak. Hij speelde in de tijd met een keur van artiesten zoals: het Rosenberg Trio, Louis van Dijk, Cor Bakker, Thijs van Leer en Scott Hamilton. Ook won hij de Wessel Ilcken Prijs als erkenning voor zijn grote verdienste voor de jazz. Joke Bruijs (61) is een allround artieste en start haar carrière in haar vijftiende levensjaar met optredens met radio-orkesten als: Het 'VARA dansorkest', 'The Skymasters' en het fameuze orkest 'The Ramblers'. Ze gaat verder met televisie, en de serie waar ze wellicht de meeste bekendheid mee verwerft is “Toen was geluk nog heel gewoon”. Vanavond zingt Joke in de Kooperen Hoogte, en ze grapt het zelf al: “kan die zingen dan? “. Ja, die frisse, vrolijke en energieke Ambassadeur van wereldstad Rotterdam kan zingen, zo kunnen we wel zeggen na vanavond. Ze heeft een zwoele, aangename klank in haar stem, waarin ze haar leven laat doorklinken. We horen standards van het American Songbook van Gerswin bijvoorbeeld ‘My One and Only Love’. Ook nummers van Fats Domino (I’m Walking), Rod Stewart (I’m Sailing), Duke Ellington (Take The A Train). Bij “They Cant Take That Away From Me” krijgt ze het Zwolse publiek aan het klikken met de vingers, en een enkeling waagt het zelfs een paar danspasjes te doen. Frits slooft zich uit met een drumsolo, en hier en daar een grappige opmerking. Joke kondigt op een komische manier haar komende theatertour aan “Alles went, behalve een vent”. Dit gaat ze doen met de vent waar ze uiteindelijk toch niet aan kon wennen: Gerard Cox. Ze brengt haar boek ‘Joke Bruijs: Swingend door het leven + CD’ onder de aandacht en haar nieuwe album ‘On The Road’. De middag verloopt vlot en plezierig,  als swingend door het leven. De sfeer zit er zoals gewoonlijk weer goed in. Joke beslut de avond met  (Get Your Kicks On) Route 66 van Bobby Troup. Het is weer gezellig met een hapje en een drankje, en naderhand kan je genieten van een heerlijke maaltijd als dat in je arrangement inbegrepen zit.