2014-10-29 07:00:00 • 12 min lezen

Jose James pakt je beet en sleurt je mee

Het was niet de eerste keer dat ik Jose James heb zien optreden en het zal zeker niet de laatste maal zijn. Ik zag hem eerder o.a. op Gent Jazz en het viel mij toen al op hoe makkelijk hij zijn publiek aan zich weet te binden. Een kleine grap, een simpele opmerking, of zo maar iets naar iemand in het pubkliek, maar de binding is er eigenlijk altijd direct al bij het eerste of net na het eerste nummer.

In de Rotterdamse Lantaren Venster, zaal 1, was dat onlangs niet anders. Direct bij opkomst maakt hij een enkel gebaartje wat direct een chemie tussen hem en zijn menigte, want het was stijf uitverkocht, teweeg brengt. Hij is in vorm vanavond, viel mij direct op. Weinig van het poseur gedrag waarop ik hem in Gent nogal eens betrapte past hij vanavond toe. Hij is fris, open en uitermate gemotiveerd. En die instelling slaat snel over op de tjokvolle zaal. Zijn band is meesterlijk en ook de later in de show op de planken genodigde special guest uit New York City op trompet blaast de sterren van de Rotterdamse hemel.

Ik zei het al James is op zijn sterkst vanavond, hij heeft er zichtbaar zin in en na de opening met “Angel” heeft hij het grootste deel van de zaal al te pakken en na “You Are The One”kan hij niet meer stuk.

Hij is goed bij stem en dan hoor je eens en te meer de geweldige kwaliteit en veelzijdigheid van Jose James. Hij zingt dan weer heel soulfull, dan weer klinkt er een diepe blues en zwoele jazz, maar hij is mijn inziens het sterkst als hij de Rapt of de Hip hop hanteert maar ook in de R&B is hij heer en meester. Steeds weer lijkt hij de grenzen van zijn vocale kwaliteiten te zoeken en steeds weer ervaar ik dat hij die meer en meer weet op te rekken.

Zijn stageperformance in de Lantaren is anders dan op Gent Jazz, het lijkt of hij zich hier meer thuis voelt, in een concertzaal met zijn fans vlak voor hem en al die gretig hem fotograferende vrouwen direct frontstage. Hij speelt met ze, glimlacht maakt af en toe een wat schalkse beweging maar ten alle tijden blijft hij in zijn vocale concentratie. Zijn muzikanten weten hem op onnavolgbare wijze te inspireren en volgen hem vlekkeloos. Vooral zijn vaste gitarist, die ook nu weer de show wist te stelen met enkele waanzinnige riffs en de drummer die breaks liet horen die het niveau van het concert nog verder liften maakten de show meer dan compleet. James speelde een keur van nummers van zijn recentst (vijfde) album; “While You Were Sleeping” ,waarvan hij vanzelfsprekend het titelnummer zelf op akoestische gitaar meespeelde, liet het publiek genieten van zijn nieuwste materiaal. James speelde deze avond in de Lantaren trouwens zelf opvallend veel mee op gitaar, in ieder geval meer dan tijdens eerdere concerten die ik van hem zag. Naast een prachtig duet met zijn achtergrondzangeres in “Dragon” was voor mij en volgens mij, voor het overgrote deel van de zaal, “Come To My Door” waarin James aantoonde dat hij met recht een waanzinnig goed urban jazz zanger genoemd mag worden, het hoogtepunt van de show. Hoewel ook zijn oudere succes “Trouble”, weer fantastisch klonk, en net weer iets anders dan de zeker vier maal eerder dat ik dit nummer door hem hoorde zingen.

Omdat Jose James nog steeds zich aan het ontwikkelen is, hetgeen elk concert weer blijkt, kijk ik nu al uit naar een volgend maal dat ik deze meesterlijk vocalist weer kan gaan zien.

(door Jacques Nachtegaal - Het Collectief N & P.)