2015-04-13 07:00:00 • 11 min lezen

Joshua Redman in Paradox Tilburg

Alhoewel ik Paradox in Tilburg een vooraanstaand jazzpodium vind, verwacht ik daar geen Joshua Redman in het programma te zien. En zeker geen twee keer op één dag. Toch is dat wat daar gebeurt vandaag. De Amerikaanse jazz-saxofonist speelt zowel  om 16.00 uur als om 20.30 uur een concert met zijn trio dat naast de master himself bestaat uit contrabassist Rueben Rogers en drummer Gregory Hutchinson. De tenger gebouwde Joshua Redman is on tour en is in topvorm. Dat kan gezegd worden van het hele trio, dat bijzonder goed op elkaar is afgestemd. Er is eenheid, samenwerking, humor en flexibiliteit. Redman is spraakzaam, en maakt veel grapjes. Het publiek geniet zichtbaar van de tedere nummers die gespeeld worden, maar geniet ook van de experimentele aspecten van de muziek. Naast de traditionele jazz met harmonie en een strakke ritmesecties, combineert Redman zijn composities met uitgesproken free jazz. Met deze afwisseling in zijn muziek biedt het trio derhalve een boeiend repertoire van voornamelijk eigen werk. Redman is momenteel bezig met een tour door Europa. Voordat hij naar Tilburg kwam, zat hij nog ergens  in Zuid Engeland. Het trio is hierna nog te zien in Lanteren Venster te Rotterdam, waarna het via Italië en Zwitserland weer terugkeert naar de USA. Conclusie Het Joshua Redman trio geeft drie concerten in Nederland, waarvan Paradox er twee op het programma heeft staan. Heel bijzonder. Vanavond toont het trio Redman, Rogers en Hutchinson zijn wereldklasse met een divers repertoire van nieuwe jazz.  This afternoon's set: 1 - Pimples And Dimples (J Redman) 2 - Zarafah (J Redman) 3 - Indian Song (Shorter) 4 - Riddle Me This (Aaron Parks) 5 - Two Track Mind (J Redman) 6 - I'm Glad there is You (J Dorsey) 7 - Exotilicious (J Redman) 8 - Tetragon (J Henderson) encore: For Us (J Redman)