2012-09-10 07:00:00 • 11 min lezen

Jungle by Night speelt de sterren van de hemel

Door Roos van Tongeren

De steeds bekender wordende band Jungle by Night bestaat uit negen jonge gasten die allemaal een voorliefde hebben voor Afrikaanse muziek. Afrikaanse afrobeat en westerse invloeden zorgen voor een swingende jazzy mix. Na Paradiso, de Heineken Music Hall, de Parade en De Wereld Draait Door speelden zij afgelopen zaterdag in de Qbus in Leiden.

Naast de bekende bas, gitaar en drums spelen de bandleden ook onder andere trombone, trompet en djembé. Dit wordt niet één grote chaos, maar juist een vrolijk en mooi geheel. Nummers van het nieuwe album worden afgewisseld met oude, bekendere nummers, wat zorgt voor een goede mix van herkenning en verrassing. De jonge  bandleden zijn verschrikkelijk enthousiast, één van de jongens bewijst dat een tamboerijn helemaal niet zo´n saai instrument is als ze op school doen geloven. Nee, hij gaat helemaal los en kan geen moment stil zitten met het instrument. Door het enthousiasme steekt de band het publiek aan en kan eigenlijk niemand meer stilstaan.

Ondanks dat de muziek fantastisch is en de naam Jungle by Night steeds vaker een belletje doet rinkelen, is het rustig in de Qbus. De Qbus is een kleine zaal, de negen jongens passen maar net op het podium met al hun instrumenten. Na een aantal nummers komen er nog twaalf studenten binnen vallen, die het totaal aantal bezoekers op zestig brengt. Dit stoort echter niemand: er is genoeg plek om te dansen en iedereen kan de band goed zien.

Het afgelopen jaar is Jungle by Night zowel op technisch als op het gebied van performance vooruit gegaan. De Qbus, Paradiso, DWDD... dit is nog maar het begin. Als Jungle by Night zo doorgaat, zijn ze over een jaar wereldberoemd.