2014-06-29 07:00:00 • 4 min lezen

Jyoti Verhoeff/Maya Fridman, Albumpresentatie, Paradiso

Albumpresentatie 'Riven: Full Moon/Dark Moon'

Vrijdag, 27 juni jl., in de Paradiso, vond de albumrelease van het dubbelalbum ‘Riven: Full Moon/Dark Moon’ in de Paradiso plaats. Maya Fridman (celliste) en Jyoti Verhoeff (singer/songwriter, piano, gitaar) vormen de basis van deze onderneming. Fridman mocht pas geleden al de Grote Prijs in de categorie ‘beste muzikant’ in ontvangst nemen en hun muziek werd gebruikt in ‘De Nieuwe Wildernis’, de succesvolle natuurdocumentaire van Nederlandse bodem. De presentatie van het dubbelalbum is dus in meerdere opzichten te beschouwen als een ‘sluitstuk’, maar met deze successen in het achterhoofd, maar zeker niet als een ‘einde’; ze staan niet stil. Hierin worden ze gesteund door een team van toegewijde musici en professionals. Tijdens de voorstelling werd dit nog eens duidelijk; de ‘bedanklijst’ was maar liefst 7 pagina’s lang. Schaduwdansers, een goochelaar en een delegatie van het Symfonie Orkest Midden Holland gaven acte de présence. De fantasie en de vindingrijkheid van de betrokken muzikanten hingen in de lucht. Er werd ons van te voren verteld dat 'eenwording van polariteiten' het uiteindelijke doel van de muziek is. Dit kwam aardig goed naar voren in het intieme gedeelte van voor de pauze.

De avond begon mysterieus. Twee percussionisten luidden het geheel in op 2 gongs. De verscheidenheid aan geluidseffecten spraken direct tot de verbeelding. De concertganger werd al snel naar een droomachtige plaats vol met mogelijkheden van verwondering en fantasie gebracht. Schaduwdansers vlogen zwierig in het rond. De zangeres bezat over gigantische controle; haar vibrato’s dienden een hoger doel, ze zong met karakter en accuratesse. Maya wist de cello voor haar te laten spreken. Lyrische lijnen van ongeëvenaarde expressie, of in de woorden die door Jyoti aangehaald werden: ‘nucleaire energie’ . Hun speelstijl viel ook goed samen met de toon van de composities. Vroeg in de show werd de videoclip van het nummer ‘Crack Like Lovers’ geprojecteerd. Jyoti vertelde dat ze speciaal voor dit stukje film paard heeft leren rijden en een koets heeft gemaakt. Voor het artwork van de cd zijn er onderwaterfoto’s gemaakt; hiervoor werd Jyoti bijgestaan door een groep duikers. Vanavond in de zaal aanwezig. ‘Alles is mogelijk.’ De ‘kleine ideetjes’ van het album en de leuke anekdotes volgden elkaar in razend tempo op. Op het macroniveau vielen deze stroompjes van creativiteit niet samen in één voorspelbare, rechte lijn. Het spektakel verliep niet geheel smooth; kleine en minder kleine haperingen in de techniek (er viel een microfoon uit  veel feedback) zorgden ervoor dat er ‘kleine gaatjes in de opbouw’ kwamen. De flow ontbrak soms in de overgang van de ene creatieve oase naar de andere.  Hierdoor vielen de liedjes een beetje tussen wal en schip: van het ene muzikale eilandje naar het andere.Tweede helft Na de pauze werden Jyoti en Maya begeleid door het symfonieorkest. De sprong van het intieme naar het bombastische werd niet geheel overtuigd genomen; het samenspel liet soms wat te wensen over, maar de natuurlijke symbiose tussen de twee ‘kernmuzikanten’ bleef overeind. Het is even wennen; van een kleinschalig duo naar een onderdeel van een cd-presentatie. Hopelijk wordt deze positieve lijn voortgezet en mag de creativiteit welig tieren. De dames zitten vol met ideeën.