2012-10-20 07:00:00 • 7 min lezen

Katie Melua in HMH aantrekkelijk voor een breed publiek

Katie Melua geeft naar aanleidng van haar nieuwe album 'Secret Symphony' een tour, waarbij ook een concert in de HMH. In het voorprogramma vanavond de popband Boy. Geen jongens, maar twee afgestudeerde meiden: zangeres Valeska Steiner en bassist Sonja Glass. Ze spelen nummers van hun in 2011 uitgekomen album ‘Mutual Friends’. Het ziet er allemaal wat eenvoudig uit, de performance heeft weinig om het lijf. De kwaliteit van de zang compenseert dit ruimschoots. Meer nog, de focus ligt op een professionele, serieuze warming-up voor het hoofdprogramma van deze avond. . Katie Melua is naar mijn idee voor de popmuziek wat Norah Jones voor de Jazz is. Ze creëert met zoete popliedjes een gemoedelijke sfeer, waarmee je lekker kan wegdromen. Tijdens het concert vertelt ze het een en ander over zichzelf. Haar geboorteland Georgië (Gasoline Alley), en de heimwee die ze kan vergeten door het bezoeken van gastvrije plaatsen, zoals natuurlijk Nederland Amsterdam. Ze is dit jaar getrouwd met James Toseland, nadat ze meerdere relaties heeft gehad. Maar die relaties zou ze liever vergeten. (I'd Love to Kill You en Forgetting All My Troubles) Sinds haar debuutalbum in 2003 heeft ze heel wat songs op haar naam staan. Deze avond opent  zij met de Titelsong van haar studioalbum 'Piece by Piece' en dan volgt de easy ‘If You Were A Sailboat’. Vanavond in de setlist o.a. ‘A Moment Of Madness’, ‘The Closest Thing To Crazy’, ‘On The Road Again’. Wisselende genres van rock, blues (Somewhere in the Same Hotel) en pop tot klassiek. Vanwege de toevoeging van het Rococo String Quartet, in combinatie met de rockende band is dit concert boeiend, en ook aantrekkelijk voor een breed publiek. Zodat niet alleen het kleine meisje en de jonge vrouw maar ook de meegekomen man zich meer betrokken voelt, en niet alleen let op de schoonheid van de zangeres.  Ze zingt zuiver en verplaatst zich volledig in haar muziek, en dat raakt me toch wel.. De eerste nummers staat ze als een engel te zingen, maar later op de avond komt er wat rock en blues voorbij, waarin ze bij de instrumentale gedeelten over het podium rent en danst. Live presteert Melua buitengewoon goed, en zij maakt het bezoek van dit staande concert in de volle Heineken Music Hall meer dan waard.