DOOR TRUUS DE BOER
2014-05-23 07:00:00 • 8 min lezen

Kenny Werner/David Sanchez quartet Lantaren Venster Rotterdam 21-5-2014

Het Kenny Werner/David Sanchez quartet is een nieuwe formatie. Maar dat zou je op geen enkele manier vermoeden als je het concert in Lantaren Venster bijwoont.

Perfect op elkaar ingespeeld en met een energie als een trein gaat dit quartet van start en tot aan de laatste noot die gespeeld wordt blijft dat zo. De ritmesectie met Ricardo Rodriguez op bas en EJ Strickland op drums legt een solide basis waarop David Sanchez op tenorsax en Kenny Werner op piano volledig los kunnen gaan met mooie solo’s.

Pianist Kenny Werner (1951) is al decennia lang een van de grootste jazzcats uit de scene. Eentje die liever live speelt dan een cd opneemt in de studio. Werner is behoorlijk honkvast: veertien jaar speelde hij samen met zijn trio, een samenwerking met bassist Ratzo Harris en drummer Tom Rainey. Sinds 1971 treedt hij daarnaast geregeld op met saxofonist en goede vriend Joe Lovano. Midden jaren negentig ontmoetten Toots Tielemans en Kenny Werner elkaar, wat leidde tot een jarenlange samenwerking.

En naar LantarenVenster neemt Werner dus de door hem gewaardeerde saxofonist en Grammy winnaar David Sánchez mee. Onder de hoede van Eddie Palmieri en Dizzy Gillespie heeft deze Puerto Ricaanse tenor- en sopraansaxofonist zich ontwikkeld tot de meest virtuoze vertegenwoordiger van Cubop, het kruispunt van jazz en Afro-Caribische ritmes. In 2006 bracht het kwintet van Werner het album Democracy – Live at the Blue Note uit, ook met David Sánchez op sax.

Bezetting: David Sanchez - tenorsax Kenny Werner - piano Ricardo Rodriguez - bas EJ Strickland - drums