Kayon Harrold

Kayon Harrold

mooie afsluiter van het Transition festival Tivoli Utrecht

2018-04-15 07:00:00 • min lezen

Jazz

Keyon Harrold

Je zou verwachten dat na een dag gevuld met grote namen als Lizz Wright, Cory Henry en Dhafer Youssef en een keuze uit meer dan 20 andere concerten, een optreden dat om 0.00 begint wat minder publiek zou trekken, maar het omgekeerde is geval. De zaal is al volledig gevuld als de soundcheck nog moet beginnen en dat is maar goed ook, want het optreden van Keyon Harrold is zeker niet iets wat je wil missen.

Als naam is Keyon Harrold bij veel mensen wellicht nog niet heel bekend, en toch heeft iedereen zijn spel al eens gehoord. Hij heeft meegewerkt aan maar liefst 100 albums met artiesten als Jay-Z, Beyoncé, Common, D’Angelo, Erykah Badu en Lauryn Hill, en heeft de stap genomen zelf meer naar voren te treden. En hij blijkt niet alleen als trompettist maar ook als songwriter goed voor de dag te komen.

Als je dan ook nog door Wynton Marsalis wordt bestempeld als ‘the future of trumpet’ dan kan het niet anders dan een mooi concert worden. En dat is het ook.

Keyon is lastig in een hokje te plaatsen. Hij combineert soundscapes met improvisatie jazz maar dat dekt de lading niet. Ook invloeden uit de hip-hop, R&B en een echt Amerikaans geluid zijn te horen, maar nergens wordt het commercieel of onecht. Hij gebruikt in zijn muziek elementen die dicht bij hem staan, zoals direct al bij het eerste nummer waarbij we een voicemail horen met levenslessen die zijn moeder heeft ingesproken. Het vloeit op een mooie manier over in het improvisatie-spel van Keyon.

De sociaal kritische stukken raken de luisteraar en we gaan zeker nog veel van deze trompettist horen.

Met de The Mugician (2017) heeft Keyon Harrold een album geleverd waarmee alle genres worden doorbroken.

Gisteravond gemist? Grijp je kans en ga Keyon Harrold zien in Paradiso vanavond of op North Sea Jazz deze zomer.