DOOR MANDY LEEUWIS
2015-01-19 07:00:00 • 9 min lezen

Kiasmos Eurosonic Noorderslag

De enthousiasteling Olafúr Arnalds is een multi-instrumentalist en producer met roots als drummer in verschillende metalbands. Dit ligt echter alweer ver achter hem; inmiddels staat deze IJslander bekend om zijn modern-klassieke muziek. In zijn muziek combineert hij verschillende instrumenten met ambient elektronische muziek. Dit werd voor verschillende films en televisieseries gebruikt. Naast zijn solo-projecten zocht Olafúr Arnalds in 2009 zijn vriend Janus Rasmussen op en startte met hem het minimal-techno duo: Kiasmos. Samen brachten zij in 2014 het debuutalbum 'Kiasmos' uit en worden zij beetje-bij-beetje bekender onder het publiek.

Het concertNa een fantastisch optreden tijdens TodaysArt in Scheveningen in september 2014 is het voor de heren tijd om Nederland opnieuw aan te doen tijdens Eurosonic Noorderslag (ESNS). Dit jaar heeft ESNS IJsland als focusland benoemd en staat Kiasmos donderdagavond als één van de headliners in het sfeervolle Grand Theatre.

In de hoofdzaal van het theater is het volgelopen wanneer Kiasmos het podium betreedt. Hier en daar klinkt er een opgewekte kreet uit het publiek; men is er klaar voor. Na al het bandjes-geweld is het tijd voor zwevende techno. Begeleid door repeterende natuurscenario's als visuals start Kiasmos rustig. Al vrijwel snel volgen de nodige kickdrums en zijn de opgewonden kreten uit het publiek weer terug. Hoewel locatie, muziek en visuals perfect op elkaar aansluiten komt het vanavond niet helemaal los. Ja... het publiek danst en geniet, maar je voelt geen extase, zoals je bij een techno-act zou verwachten. Het einde van het optreden is een typisch voorbeeld van het optreden: vrij abrupt is het Kiasmos logo in beeld en lopen de heren van het podium.

De conclusieIn Scheveningen vlogen de zweetdruppels door de zaal tijdens het optreden van Kiasmos. In Groningen bleven die zweetdruppels echter weg. Erg was dat niet, want de muziek van Kiasmos is prachtig om met je ogen gesloten in je eigen bubbel op te genieten. Op 15 februari kun je opnieuw van Olafúr Arnalds genieten. Dan staat hij met zijn solo-project in de TivoliVredenburg in Utrecht.