2015-06-08 07:00:00 • 5 min lezen

KISS / Judas Priest e.a. @ Rockavaria

KISS / Judas Priest/5FDP/ Accept/ Dead Daisies @ Rockavaria day 2 Munchen 29-31 mei

Het nieuwe rock festival in Duitsland van vorige week kende vele acts die hun tournee daar starten. Het evenement werd gehouden op het Olympisch park, dat tegenwoordig alleen nog wordt gebruikt als concertlocatie in de Olympic Hall en soms voor sportevents. De locatie was uitgestrekt omdat de locaties iets verder uitelkaar liggen, maar door het park en het uitzicht werd de locatie weer aangenaam. De kleinere acts stonden op het podium aan het water, de middel acts in de hal en de grote acts in het stadion. Door de afstand was het niet altijd even handig om alle acts te zien en moest er keuzes worden gemaakt. Je kunt niet alles hebben, zeg maar en de keus wordt dan snel gemaakt om het main- stadion stage te bewonderen.

De 2de dag stond in het reken van de classic rock en kon men in de hal genieten van o.a. Epica, The Darkness en Airbourne en het buitenpodium kende o.a. Anti-flag en Sick of it All. De Mainstage in het stadion had deze dag met veel problemen te kampen. Het ging hierbij om veel technische mankementen dat het programma overdag nog al verstoorde.

Als openingsact stonden the Dead Daisies gepland. De band tourt mee met de afsluiter van vandaag KISS, maar is een van de meest ervaren acts van het festival. De band werd opgericht door Jon Stevens (Noiseworks en INXS) en Richard Fortus (Guns & Roses). Zijn maatje Dizzy Reed (Guns & Rosses) zorgt voor de toetspartijen en bassist Marco Mendoza (Thin Lizzy, Whitesnake, Ted Nugent etc) verzorgen de live shows met drummer Brian Titchy (Whitesnake, Billy Idol, Foreigner etc ) toch wisten de heren voor hun debuut diverse muzikanten te strikken waaronder Daryll Jones, die nu genoodzaakt is om de tour van de Stones in USA te doen. Inmiddels is zanger Jon Stevens weer op solopad en is hij vervangen door John Corabi (Motley Crue). Kortom kwaliteit op de sleaze rock en dat werd het . Vol overgave presenteerde men songs van hun nieuw album. Ook hier weer de eerste show van een Europees tournee. Al start men het heerlijke “Mexico” dat doet denken aan songs van Sammy Hagar. “Lock And Load” en “Make The Best of It” zijn lekkere rock song, maar de heren weten dat je ook herkenbare songs moet spelen om het publiek te teasen. Het bekend van Deep Purlpe Hush (Joe South), Evil is Going On (Howling Wolf) en Helter Skelter (Beatles) gaat er dan ook in als zoete koek.

Als 2de act staat HellYeah gepland. Het podium staat klaar maar er verschijnen geen muzikanten. Na een uur last men het concert af, met excuses etc. Later op de dag zal de 5fdp zanger Moody pleitten voor de band.

Het feestje kreeg snel een vervolg met Duitslands Metalhearts trots Accept. Geen Udo maar wel vol energie werd het nummer van het nieuwe album “Blind Rage”, “Stampide” het publiek in geblazen. Direct werd overgegaan op de klassiekers Restless and Wild en Princess of the Dawn. Peter Baltes en Wolf Hoffman zijn de enige leden van de oude Accept, maar doen dit nog vol overgave. Wanneer de gitaar van Hoffman het technisch begeeft, moet de band improviseren, waardoor men 3 songs niet kan spelen. Natuurlijk komt men na de break terug met “Ball To The Wall” en “Fast As A Shark” dat uiteindelijk wel rock klassiekers zijn geworden.

Met veel liefde kondigt Ivan Moody aan dat men als supportact voor The Priest mag touren in Europa. De partymetal act Five Finger Death Punch (5FDP) staat er dan ook gekleurd op. Het doet wat denken aan een metal versie van Slipknot zonder clownspak. Een drummer in een Scary pak, een gekleurde gitarist in een motorpak, een hells Angels baardman op bas en een kale schreeuwende zanger. Hard en snerpend worden de songs met middelvinger om hoog door het uurtje geloosd. Naast de eigen songs als Under and Over it”, Burn It Down, Lift Me Up en een akoestisch “Remember Everything” als ode aan de gitarist gestorven vader, speelde men ook het “Bad Company” van Bad Company. Strak en scherp waardoor het muzikaal zeker een goede opwarmer is voor Judas Priest komende week in Utrecht.

Rob Halford en zijn band presenteerden de “Redeemers” album waarmee de band een goed stevig album op de markt bracht en voor het eerst zonder mede gitarist KK Downing maar nu met ex Harris gitarist Richie Faulkner. Hij lijkt op de jongere versie van Downing en zoekt veel contact met de vrouwelijke fans. The Metal Gods hebben een jonkie erbij die nog niet tot the Gods zijn toegetreden. Er was dan ook meer afstand tussen hem en Glenn Tipton. Met stok in de hand kwam Halford op en de rock was ready to roll. “Dragonout”, “ Halls of Valhalla” en het titelnummer waren de songs van het jongste album. Met laat regelmatig weten dat ook zij 40 jaar in de rock zijn net als hun collega s van KISS die hiervoor met de 40years tour in Europa zijn. Klassiekers als “Hell Bent For Leather”, “Living After Midnight” en “Breaking the Law” mogen niet ontbreken. Verrassend werd Turbo Lover volledig omarmt terwijl dit in Nederland als minste nummer wordt gezien. Met “Electric Eye” en “Painkiller” gaven de metalfans weer het Priest gevoel waar men trots op is.

Als afsluiter van deze classic rock dag was het aan de show van KISS die tevens hier de eerste show van hun Europese tour deed. Met een altijd indrukwekkend opening ( ditmaal met de drums boven in en Simmons en Stanley doemen op uit de mist) start men met de klassieker “Detroit Rock City” en “Deuce”. Het thema was 40Years of KISS waarmee men beelden op de schermen projecteerde dat KISS door de jaren groot maakten. Inclusief veel aandacht voor Vinnie Vincent waarmee men nog al eens in de clinch ligt. Toch speelden ze veel songs die door hem zijn geschreven waaronder Creatures of the Night en Lick It Up. Van hun laatste album “Monster” werd Hell of Halliluja aangekondigd dat het een KISS classic is, maar dat moet nog maar eens blijken. De Echte classics werden niet vergeten. Shout it Out Loud, Calling Dr Love, Parasite, God of Thunder met de bloedspuwende Gene boven op het podium, War Machine (met vuurspuwen), Love Gun en het “I Was Made” werden met veel show en vuurwerk, lasers en gekkigheid gebracht. Muzikaal was het dit keer goed en behouden wat de kwaliteit van alles ten goede kwam. Het feestje werd in een goed vol stadion afgesloten met Rock n Roll All Night” en veel vuurwerk, confetti bommen door het hele stadion. Voor deze “Best Show On Earth” is het zeker de moeite waard om 18 juni KISS te bezoeken in Ziggo Dome.