2014-12-11 07:00:00 • 4 min lezen

Knoop Gala 2014 laat mensen stralen

Knoop Gala 2014 laat mensen meer stralen Wat een geluk dat het dit jaar weer door kan gaan; het Knoop Gala.  De publieke taakomroep NTR: probeert elk jaar in samenwerking met het Fonds verstandelijk gehandicapten het leven voor deze goep mensen leefbaarder te maken. Daar is geld voor nodig, van daar dat het publiek de oproep krijgt donateur te worden van het Fonds. Het Knoop Gala komt voort uit het programma ‘Knoop in je zakdoek’, dat is gemaakt door en voor mensen met een verstandelijke beperking. En wat een ontroering, op 9 december 2014 in het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam. Gastheer is Paul de Leeuw, die het publiek vanaf het eerste moment in de juiste stemming brengt. Op de achtergrond staat de meest bescheiden BN’er allertijden opgesteld: Het Metropole Orkest onder leiding van Jan Stulen. Vandaag zien we muzikale duo’s die bestaan uit bekende Nederlandse artiesten met een nu nog onbekende geweldenaar met een beperking. Van elke onbekende artiest zien we een videofilmpje, waarin we een kijkje krijgen in zijn dagelijkse leven, en zijn passie: muziek. Te beginnen met Manfred Koller, een gitarist die een spetterend optreden geeft met Nielson! Daarna Jurgen Nijenbanning. Hij treedt op met Giovanca. Jurgen staat de helft van de tijd met zijn armen gestrekt omhoog, het enthousiasme straalt ervan af. Prinses Myléne, zoals ze voor deze show heet, is een zangeres die vanavond een duo vormt met Frans Duijts. Dan komen er twee vleugels  (piano's) op het podium. Sidika neemt plaats achter de ene, en Wibi Soerjadi achter de andere. Er volgt een klassiek stuk, waarin Sadika haar supertalent toont. Douwe Bob is heel blij een duo te vormen met multi-instrumentalist John Nijland. Hij schrijft en zingt zijn eigen nummers. Voor deze gelegenheid een nummer van Douwe. Guus Meeuwis staat vanavond op het podium met bariton Ramon Ralf. Ramon communiceert het makkelijkst via muziek. Het nummer dat zij zingen, moet voor de liveopname die wordt gemaakt een keer over gedaan worden, omdat “de piano niet goed doorkomt”. Ramon maakt van deze gelegenheid gebruik het nummer nog beter neer te zetten. En dan uiteindelijk Petra Tanis. Zij liep eerder al stage bij de Theatergroep Maatwerk, dus het podium is haar niet vreemd. Zij vult de muziek van Chef’Special aan met prachtig saxofoongeluid. En zoals het bij een echt Gala hoort verschijnen de artiesten als laatste nog een keer gezamenlijk voor een slotlied, in een omlijsting van een bui van gouden confetti. Conclusie Wat een ontroering. Je ziet dat de BN’ers, zo genieten van de band die ze hebben opgebouwd met hun muzikale vriend of vriendin. Ze omhelzen elkaar, kussen elkaar, het is een groot feest. Ik wil iedereen uitnodigen om volgend jaar weer aanwezig te zijn, want zoals van Chef’Specil het uitdrukt: ‘ik heb zoveel geleerd op het gebied van liefde, wijsheid en dankbaarheid”. Ja het is een genot om deze enthousiast muzikanten zo bezig te zien. Puur, ontwapenend, ontroerend, en ook nog eens van een muzikaal hoog niveau. Uitzending 30 december op NPO 1 om 20.30 uur. MIS HET NIET!!