KOFFIE combineert raffinement met prikkelende luchtigheid en opzwepende afrobeats

DOOR ROLAND HUGUENIN
2017-06-09 07:00:00 • 2 min lezen

Instrumentaal

KOFFIE’s release Huntu: opzwepende en luchtige afrobeats

De Amsterdamse band KOFFIE levert met ‘Huntu’ het langverwachte nieuwe album af. Als onderdeel van het Africadelic Festival gaf de band op 25 mei een release party in Paradiso Amsterdam. Daar kon het publiek voor het eerst live genieten van negen nieuwe nummers. KOFFIE gaf een wervelende show.

‘Huntu’ is opgenomen in de studio's van Kytopia in Utrecht, waar de analoge apparatuur beschikbaar is, waarmee de warme sound wordt gecreëerd die zo kenmerkend is voor afrofunk en jazz(rock) uit de zeventiger jaren. De nummers zijn gezamenlijk ingespeeld. Dat is goed merkbaar in de energieke vibraties die op het hele album voelbaar zijn.

KOFFIE is gegroeid van een 6-mans naar een 8-mans band. Met de komst van toetsenist Niels Broos heeft Huntu een vrijere insteek dan de voorgaande albums. Zowel de blazers- als de percussiesectie zijn versterkt, wat is terug te horen in vollere arrangementen en massievere grooves van de percussionisten. Daarnaast is er substantieel meer elektronica toegepast dan op de eerdere albums.

Het nieuwe geluid van KOFFIE is vrijer en directer geworden. In de basis van hun sound worden pure afrobeats op een vanzelfsprekende manier gecombineerd met elementen uit jazz, rock, funk en salsa. In de eigen composities is de inbreng van de muzikanten persoonlijker. Dat verrijkt de eigen stijl en het geluid van de band en vergroot de diversiteit van de muziek.

In Paradiso klinkt KOFFIE als een geoliede machine. De nieuwe stukken klinken fris en rijp. Dat verraadt een gedegen voorbereiding, waarin veel is bijgeschaafd aan de details en de opbouw van de muziek. Het onbedwingbare enthousiasme van de bandleden komt het concert zeer ten goede. Hun spel is een combinatie van gretigheid en plezier, waardoor de muziek opzwepend en gul klinkt. De feestelijke stemming slaat snel over op het publiek, dat in de uitverkochte zaal toch genoeg ruimte vindt om te dansen.

KOFFIE heeft met z’n sound en repertoire een aantrekkelijke eigen niche te pakken. Met pakkende melodieën en gelaagde arrangementen, combineert de band raffinement met luchtigheid. De ruggengraat van de band wordt gevormd door de driekoppige ritmesectie, die authentieke afrobeats, vermengd met Caraïbische elementen (salsa), genuanceerd transformeren naar (jazz)rock en funk. De herkenbare sound van de band is de kers op de taart. Huntu bevat gevarieerde stukken die een sterke link leggen tussen de Afro-Amerikaanse roots en meer progressieve fusion. De meeste stukken zijn opzwepend. Die boost krijgt ademruimte in het erg geslaagde ‘Hard Times’, waarin tenorsaxofonist Itai Weissman de show steelt met een rete-retro klinkende EWI (stemsynthesizer).

Sinds de release van hun titelloze debuut-cd in 2013, heeft de band hard gewerkt aan een sterke livereputatie. In binnen- en buitenland speelden ze op diverse festivals, waaronder North Sea Jazz, waar ze ook deze zomer present zullen zijn.

Foto's Roland Huguenin

Instrumentaal