Kurt Rosenwinkel

Lantaren Venster Rotterdam 17 juni 2017

DOOR TRUUS DE BOER
2017-06-29 15:15:00 • 3 min lezen

Jazz

Kurt Rosenwinkel in Lantaren Venster, Rotterdam, 17 juni 2017

Gitarist Kurt Rosenwinkel werd in 1991 van de Berklee School of Music geplukt door vibrafonist Gary Burton. Hun samenwerking maakte van Rosenwinkel al snel een van de meest gerespecteerde gitaristen van de Amerika. Joe Lovano en Joe Henderson werkten graag met hem samen, collega's als Pat Metheny en Joe Scofield spreken vol lof over hem. Kurt is hét rolmodel voor de huidige generatie jazzgitaristen, niet alleen vanwege zijn virtuositeit, maar vooral vanwege zijn openheid van geest en zijn succesvolle uitstapjes richting rock en hiphop.

De gitarist uit Philadelphia keert terug naar LantarenVenster met een gloednieuw en bijzonder project, getiteld CAIPI. Written in music:

"Met het langverwachte Caipi, de eerste release op zijn eigen label, brengt Rosenwinkel – die maar liefst tien jaar aan dit project werkte – eindelijk terug een nieuw album uit… Dit nieuwe Caipi project is in die zin vooral een heel nieuw pad dat de muzikant na een ruime carrière inslaat. Het is van meet af aan duidelijk dat hij zichzelf behoorlijk wilde uitdagen en een erg frisse start, eigenlijk een heropstart, wilde nemen. (…) Verder horen we op dit album enige Braziliaanse invloeden, wat deels ook af te leiden valt uit de tropische, zwoele en bovenal kleurrijke hoes. Die wellustige Brazil touch heeft ook te maken met de inbreng van Braziliaans talent zoals multi-instrumentalist/vocalist Pedro Martins en vocalist Antonio Loureiro, die dit bijzondere project een exotische flair geven. (…) Zijn nieuwe album, een ode aan weerbaarheid en assertiviteit, is zodoende geen volledige breuk met het verleden, maar vooral een moedige en optimistische stap richting muzikale toekomst. (...) Een uitdagend album dat een onbeschrijfbaar gevoel nalaat. Een beetje alsof je in een héél vreemde droomwereld terecht bent gekomen.."

"There is a streak of otherworldliness in his playing, but also a sense of deep familiarity." (New York Times)

"Easily the most original guitar voice of the decade." (Jazz Times)

Bezetting: