2012-11-12 07:00:00 • 7 min lezen

Kyteman Orchestra

Kyteman Orchestra, vrijdag 9 november 2012, de Vereeniging (Doornroosje) te Nijmegen.

Langzaam druppelde de oude concertzaal van de Vereeniging vol met een grote diversiteit aan mensen. Allen hadden ze vanavond hetzelfde in de agenda staan: ‘concert Kyteman Orchestra’.

Kyteman, Colin Bender, werd door het publiek luidruchtig ontvangen, tot het muisstil  werd bij de aanzet van de eerste klanken. Onder begeleiding van Kyteman namen het koor en het orkest ons mee in hun muzikale wereld die zeker vernieuwend genoemd kan worden. Een melange van verschillende muzikale stromingen, uitgevoerd door gepassioneerde muzikanten die zichtbaar genoten van hun geweldige samenspel.

Ze brachten ons hoogtepunten die symfonisch groot waren maar ook gedurfd klein. Klassieke muziek werd gecombineerd met allerlei nieuwe muzikale stromingen, waarbij de ‘oude’ instrumenten, zoals de blazers en de strijkers, een nieuw leven kregen. Prachtig was ook het koor en de opera zangers die het concert met hun ‘klassieke’ klanken verwarmde. Uiteindelijk maakten de ‘moderne’ vocalisten het gehele plaatje af.  Dat Kyteman deze muziek componeert en uitvoert getuigt mij van lef en muzikale genialiteit. Te snel komt dan het einde. En dat vond het publiek duidelijk hoorbaar ook.

Bij het terugkomen voor de toegift, waar ze echt niet onderuit konden, kwam de mededeling dat ze niks meer hadden voorbereid. Hieruit volgde een geïmproviseerde toegift. Mooi om te zien hoe muziek kan ontstaan door naar elkaar te luisteren en een aanvulling te geven wanneer dit het geheel ten goede komt. Een voor mij onvergetelijke avond.

Elke Caspers van Hees