La Pat brengt poëtische liedteksten en cabareteske extravaganza

DOOR ROLAND HUGUENIN
2017-03-30 07:00:00 • 3 min lezen

La Pat brengt intieme luistermuziek en cabareteske extravaganza

Met haar muziekprogramma 'Winter’s Choice', maakt Patty Trossèl haar rentree in de Nederlandse theaters. Als La Pat brengt ze nieuwe liederen die ze baseerde op poëzie van de excentrieke 19de-eeuwse Engelse dichter John Clare. Na lange tijd zingt ze ook haar oude successen, zoals Keukenhof, Eine Frau für die Liebe, Era una Vez, Vielleicht en aria’s uit La Gabbia d’Oro.

Met haar muziekprogramma 'Winter’s choice', maakt Patty Trossèl haar rentree in de Nederlandse theaters. Als La Pat brengt ze nieuwe liederen die ze baseerde op poëzie van de excentrieke 19de-eeuwse Engelse dichter John Clare. Na lange tijd zingt ze ook haar oude successen, zoals Keukenhof, Eine Frau für die Liebe, Era una Vez, Vielleicht en aria’s uit La Gabbia d’Oro.

De artistieke levensloop van Patty Trossèl volgt een route van succes en hiaten. Eind jaren tachtig, terwijl ze de kleinkunstacademie in Amsterdam doet, vergaart ze roem met de naar haar creatie La Pat vernoemde band. In dezelfde periode schrijft ze muziek voor de jeugdseries van Theo en Thea, die door de VPRO worden geproduceerd. Als zangeres en componiste wordt ze bekend met eigenzinnig repertoire en weelderig gekostumeerde performances.

Trossèl is een ambitieuze doener en manifesteert zich als een veelzijdige voordrachtskunstenaar. Ze verkent haar unieke ‘androgyne’ vocale mogelijkheden en verrast keer op keer met vernieuwende muzikale concepten. Ze deinst niet terug voor crossovers van vaudeville, tango, belcanto, opera, liedkunst en campy amusementsmuziek, en zingt in vele Europese talen, inclusief het Turks. Ook werkt ze samen met Erwin Olaf, die iconische foto’s en videoclips van haar maakt.
Patty Trossèl laat zich inspireren door diverse sterk uiteenlopende genres, schrijft tientallen liedjes en maakt voorstellingen met verschillende ensembles. Ook componeert ze de opera La Gabbia D'Oro, die met een Edison wordt bekroond.

La Pat blijft lange tijd succesvol, maar het artiestenbestaan eist veel van Patty, waarop ze besluit om haar carrière te onderbreken en te gaan reizen. Verschillende levenservaringen brengen haar tot inkeer en meditatie. In 2003 keert ze terug op de bühne in een intieme setting van ingetogen poëzie, liedjes en chansons. In de volgende jaren houdt ze vast aan deze persoonlijke benadering en treedt op in kleinschalige projecten. Na 2011 kiest ze opnieuw voor de luwte.

Patty Trossèl keert nu terug met een gewijzigde koers. Is het een midlifecrisis die haar inspireert en tot een nieuwe wending heeft gebracht? Of vormen de teksten van John Clare, waarin deze zijn gekte bestrijdt en de vergankelijkheid van zijn ik verwoordt, een nieuwe basis? Patty onderzoekt haar eigen identiteit, die deels verscholen ligt in haar muzikale alter ego La Pat. Pose en zelfreflectie vloeien moeiteloos in elkaar over. Het contrast tussen kwetsbaarheid en extravaganza is een theatrale schijnbeweging die artiest en publiek een spiegel van de ziel voorhoudt. Patty/La Pat zingt en acteert met verve. De recitatieven die ze inbrengt, lijken bedoeld ter bestrijding van een hulpeloze leegte. Die teksten bieden weinig houvast. De zeggingskracht van La Pat ligt in de uitvoering van haar eigen liederen, chansons, cabaret en muzikale verbeeldingskracht.

In Winter’s choice wordt intieme, sobere muziek gecombineerd met sterke theatrale en melodische arrangementen. Patty begeleidt zichzelf op piano en accordeon en wordt instrumentaal en vocaal bijgestaan door celliste Michelle Courtens en violiste en arrangeur Sophie de Rijk. De prachtige surrealistische beeldprojecties zijn gecompileerd door Anita Janssen. Tosca Niterink tekent voor de gesproken teksten en de regie.

La Pat tourt t/m 7 april.